اختلال های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

اختلال های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

دوره ابتدایی، یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحصیلی برای فرزند شماست. در مقطع دبستان ممکن است دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری شوند. اگر فرزند شما علاقه‌ای به درس خواندن نداشته باشد، ممکن است دچار اختلال‌های یادگیری باشد.

از علائم وجود اختلال های یادگیری عدم علاقه کودک به بلند درس خواندن، نوشتن متن، حل مسائل ریاضی و… است.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد اختلال های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی برایتان توضیح دهیم و انواع آن را باهم بررسی کنیم. بنابراین اگر قصد کمک به فرزندتان را دارید تا از پس از این مشکل بر بیاید و بتواند پیشرفت کند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

☑️ اختلال های یادگیری چیست؟

اختلال در یادگیری یکی از مشکلات دانش‌آموزان دوره دبستان است که مانع از یادگیری فرزندمان شود. دانش آموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند از نظر هوشی هیچ مشکلی ندارند. حتی نمی‌توان گفت این کودکان در یادگیری مباحث تنبل هستند.

برخلاف باورهای قدیمی کودکانی که اختلال‌های یادگیری دارند، کند ذهن نیستند. بلکه ممکن است این کودکان باهوش‌تر از سایر هم‌کلاسی های خودشان باشند.

مغز این کودکان به دلیل تفاوت در ساختار، متفاوت است و این تفاوت بر نحوه دریافت و یادگیری آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

به زبان ساده‌تر درک مطلب در این کودکان متفاوت تر است. یعنی آها متفاوت می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. بنابراین این موضوع باعث می‌شود در یادگیری مسائل جدید به مشکل بخورند.

❇️ کودکان دارای اختلال یادگیری هم می‌توانند موفق شوند

اگر کودک شما دارای اختلال یادگیری است، نباید نگران باشید. چرا که این اختلال‌ها با مراجعه به روانشناس قابل حل است. مواجه شدن با این مشکل برای والدین سخت است و هیچ والدینی دوست ندارد فرزندش را رنج ببند.

اگر نگرانی شما یادگیری فرزندتان است باید بدانید که کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند از نظر هوشی هیچ تفاوتی با سایر هم‌کلاسی‌های خود ندارند.

❇️ علائم و نشانه های اختلال در یادگیری

نشانه‌های یادگیری در افراد مختلف کاملا متفاوت است. ممکن است یک کودک در خواندن شعر و متون فارسی مشکل داشته باشد یا در حل مساله‌های ریاضی با چالش روبه‌رو شود.

درک وجود اختلال در یادگیری کودک برای هر پدر و مادری آسان نیست. اما باید توجه داشت که کودکانی که اختلال یادگیری دارند از نظر درک مطالب کمی متفاوت تر هستند و از نظر هوش هیچ تفاوتی با سایر دانش‌آموزان ندارند.

❇️ آموزش مهارت‌های در دوره پیش دبستانی

اگر با کودک مهارت‌های ویژه‌ای را تمرین کنید دیگر در سنین بالاتر دچار اختلال‌های یادگیری نخواهد شد. این تمرین‌ها هم باعث افزایش توان یادگیری خواهند شد. هم می‌توانند علاقه خود در زمینه‌های مختلف را پیدا کنند.

  • کار کردن روی تلفظ کلمات
  • تمرین شعر
  • تمرین الفبا، اعداد و رنگ‌ها
  • آموزش کار کردن با مداد رنگی و برشبا قیچی
  • تمرین بستن دکمه ها، زیپ ها، زدن ضربه محکم و ناگهانی و یادگیری بستن کفش

❇️ روش‌های درمان اختلال‌های یادگیری

اختلالات یادگیری ممکن است مشکلات طولانی مدتی برای فرزندتان ایجاد کند، اما نگران نباشید شما می‌­توانید با مراجعه به مراکز مشاوره و درمانی چنین اختلال‌هایی را در کودک خود درمان کنید. همچنین می‌توانید با استفاده آموزش مهارت‌های ویژه از بروز چنین اختلال‌‌هایی جلوگیری کنید. 

❇️ اگر فرزندمان اختلال یادگیری داشت چکار کنیم؟

اگر فرزند شما در یادگیری درس در کلاس مشکل دارد می‌توانید از بسته‌ های کمک آموزشی دوره ابتدایی کمک بگیرید. این بسته‌ها با استفاده از روش میکرولرنینگ مطالب سخت و دشوار را به مباحث کوچک‌تر و قابل درک تبدیل می‌:نند یا به عبارت دیگر مباحث را خورد می‌کنند.

همچنین فرزند شما می‌تواند فارغ از هرگونه اختلال بدون استرس درس را مجدد درخانه بخواند. به همین منظور از هرگون استرس، تنبیه و… دور می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر فرم زیر را تکمیل کنید
Support Form (#3)

سخن پایانی
در پایان باید بدانیم که وجود اختلال‌های به ظاهر کوچک در کودک شما نباید نادیده گرفته‌شود. چرا که وجود چنین مشکل کوچکی در کودکی به بحران جدی در بزرگسالی تبدیل خواهد شد. پس به یاد داشته باشید که فرزند شما نباید نادیده گرفته شوند یا به خاطر اشتباهاتشان تنبیه شوند. فرزند شما باید یاد بگیرد که چگونه در کنار این اختلال بتواند از درس خواندن لذت ببرد.

سولات متداول
1- اختلال یادگیری در کودکان چیست؟
درک مطلب در این کودکان متفاوت تر است. یعنی آها متفاوت می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. بنابراین این موضوع باعث می‌شود در یادگیری به مشکل بخورند.
2- انجام چه کارهایی می‌تواند توانایی یادگیری در کودکان را بهبود ببخشد؟
کار کردن روی تلفظ کلمات، تمرین شعر، تمرین الفبا و… از جمله کارهایی است که مانع از اختلال‌های یادگیری در کودکان شود.

مقالات مرتبط
1- مزایای بسته های کمک آموزشی برای دانش آموزان دوره ابتدایی

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا