از کلاس چندم برای کنکور بخوانیم؟

از کلاس چندم برای کنکور بخوانیم؟

همه ما می‌دانیم که بزرگترین دغدغه برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، موفقیت در کنکور سراسری است. سوالی که وجود دارد این است که چه زمانی برای شروع مطالعه کنکور مناسب است؟! 

اینکه بدانیم کی و چطوری برای کنکور شروع کنیم تا حد بسیار زیادی سوال‌هایی که در ذهن ما وجود دارد را حل خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم زمان شروع مطالعه برای کنکور را با هم بررسی کنیم.

⏰ بهترین زمان برای هرکس متفاوت خواهد بود!

اگر به کارنامه سه سال رتبه های برتر کنکور توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که دانش آموزان با توجه به شرایطی که در دوره دوم متوسطه دارند ممکن است وضعیت تحصیلی متفاوتی داشته باشند. بنابراین نمی‌توان گفت که چون دانش‌آموزشی رتبه خوبی در کنکور گرفته است از سال‌های پایین‌تر برای کنکور شروع کرده است. 

در حقیقت موفقیت در کنکور نیازمند مجموعه‌ای از مهارت ها است که باعث می‌شود دانش‌آموز نتیجه دلخواه خود را بگیرد. 

🎒 اگر از پایه شروع می‌کنیم چه درس‌هایی را بخوانیم؟!

همه ما می‌دانیم که از کنکور 1402 آزمون سراسری بدون دروس عمومی برگزار می‌شود. پس تمرکز روی دروس تخصصی بیشتر خواهد شد. همچنین طراحان کنکور سراسری با جدیت و سختگیری بیشتری سوال‌های کنکور را طرح می‌کنند.

جدی گرفتن دروس تخصصی از پایه‌های دهم و یازدهم بسیار اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین به دلیل تخصصی شدن کنکور، بهتر است دانش‌آموزان نکات کنکوری را از پایه‌های پایین‌تر یاد بگیرند. 

داشتن برنامه درست از پایه‌های دهم و یازدهم کار را برای موفقیت در کنکور آسان خواهد کرد. چراکه دانش‌آموز با شیوه مطالعه در سال دوازدهم آشنا خواهد شد.

در شاخه نظری امکان انتخاب رشته از میان سه گزینه علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک صورت می‌گیرد. دانش آموزان باید به تفکیک رشته چند درس را از پایه دهم تا دوازدهم جدی بگیرند.

⚖️ رشته انسانی

رشته علوم انسانی بر مطالعه منابع مرتبط با زندگی انسان تاکید می‌کند، جامعه‌شناسی، اقتصاد، مردم‌شناسی، علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی، منطق، تاریخ و جغرافیا، باستان شناسی، ادبیات و زبان ملل گوناگون و … از جمله مباحثی است که در علوم انسانی به آنها پرداخته می‌شود.

📐 رشته ریاضی

دانش‌آموزان با انتخاب رشته ریاضی برای ادامه تحصیل، وارد یک دنیای جدی‌تر و خلاقانه‌تری به نسبت محتوای درسی می‌شوند. درس‌های مثل شیمی، هندسه، ریاضی(حسابان و ریاضی دهم)، آمار و احتمال، گسسته و فیزیک کاملا باید به صورت پایه‌ای یاد گرفته شود.

لازم به ذکر است که کنکور ریاضی محدود به پایه‌های دهم تا دوازدهم نیست. بلکه دانش آموز می‌بایست مباحثی مانند اتحاد، تجزیه کردن و… را نیز از پایه‌های نهم دوره اول متوسطه مرور نماید.

🔬 رشته تجربی

همانطور که می‌دانید در چند سال اخیر رشته تجربی بیشتر از سایر رشته‌ها مورد توجه دانش‌آموزان قرار گرفته است. دروسی مانند زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی تجربی و… از جمله درس‌هایی هستند که نیاز به مطالعه مستمر دارند. شروع نکته و تست کنکوری برای چنین درس‌هایی از پایه یازدهم می‌تواند تا حد بسیار زیادی ما را به نتیجه مورد نظر نزدیک کند.

✳️ کلاس‌های فوق برنامه چه تاثیر در نتیجه کنکور دارد؟

سوالی که ذهن ما را در این دوران درگیر می‌کند این است که آیا شرکت در کلاس‌های فوق برنامه و تهیه بسته‌های کمک آموزشی می‌تواند به ما کمک کند یا نه؟ 

اگر میزان درک ما از درسی بالا باشد یا به درسی علاقه‌مند باشیم. بدون شک درک مسائل پیچیده‌تر نیز برای ما آسان‌تر خواهد بود. بنابراین با درسنامه‌های کنکور و بسته‌ های کمک آموزشی هم می‌توانیم مطالب پیچیده‌تر را یاد بگیریم.

به طور کلی ضعف در بعضی دروس مسئله کلیدی است که می‌تواند با تمرین و تکرار، آن را برطرف کرد. شرکت در کلاس های کنکور یا فوق برنامه برای رفع ضعف‌هایی که در دروس مختلف داریم می‌تواند تا حد بسیار زیادی موثر باشد.

✳️ برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

این که روزانه چقدر درس می‌خوانیم اهمیت ندارد ولی این که این مطالعه مستمر و پیوسته باشد بسیار مهم خواهد بود. به طور معمول ما در پایه دهم می‌بایست روزی چهار ساعت درس بخوانیم. اگر بتوانیم به صورت هفتگی یا ماهانه میزان مطالعه خود را افزایش دهیم در سال آخر به میانگین مطالعه بالایی دست خواهیم یافت. برای سال دوازدهم نیز ما باید میانگین ۷ تا ۱۰ ساعت در روز مطالعه داشته باشیم.

⏱ میزان مطالعه رتبه‌های برتر

اول باید زیاد درس بخوانیم و بعد خوب درس بخوانبم. کیفیت مطالعه اهمیت زیادی داشته و نباید از کمیت مطالعه هم غافل شد. نقطه اشتراک همه رتبه های برتر کنکور ساعت مطالعه بالا است. همه رتبه های برتر تعداد تست زیادی حل می‌کنند. به عنوان مثال رتبه ۱ کشور در کنکور تجربی سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰ هزار تست زیست شناسی را حل کرده است.

 اگر دانش آموز دوره دوم متوسطه هستیم و امسال سال کنکور ما نباشد باید هفته‌ای حداقل ۳۰ تا ۴۵ ساعت درس بخوانیم. ساعت مطالعه ایده آل متوسط برای فارغ التحصیل‌ها و پشت کنکوری‌هایی که به مدرسه نمی‌روند حدودا بین ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته است.

✳️ کیفیت مطالعه در کنار کمیت مطالعه برای کنکور

جدای از کمیت و ساعت مطالعه، کیفیت مطالعه هم بسیار مهم خواهد بود. مطالعه باید اصولی و عمیق باشد. برای کنکور اگر ۸۰ درصد مطالب را با کیفیت و عمق ۱۰۰ درصد خوانده شود بهتر از این است که ۱۰۰ درصد مطالب رو با کیفیت و عمق کمتر بخوانیم. شاید دانش آموزانی را دیده باشیم که ساعت مطالعه بالایی دارند اما نتیجه خوبی در آزمون های آزمایشی و سراسری نمی‌گیرند. اینجاست که مشخص می‌شود احتمالا کیفیت و عمق مطالعه این افراد پایین بوده است. 

✳️ آیا برای آمادگی کنکور به مشاور نیاز داریم؟

در جواب این سوال باید گفت که ممکن است هر کسی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود می‌بایست از یک نفر که تجربه کنکور را دارد، مشاوره بگیرد. برای همین مشاوران عمدتا رتبه‌های برتر آزمون سراسری هستند که شیوه مطالعه را در این سال‌ را می‌دانند.

تمام چالش‌هایی که در سال کنکور با آن دسته و پنجه نرم می‌کنیم، نتیجه نداشتن برنامه درست در سال‌های پایه دهم و یازدهم است. بنابراین وجود یک مشاور در سال آخر برای تصحیح برنامه مطالعه ضروری خواهد بود.

👨🏽‍🎓 منتا آکادمی از پایه دهم تا کنکور همراه شماست

استفاده از منابع کتبی و درسنامه ها اولین روش درس خواندن و آماده شدن برای کنکور سراسری است، اما در برخی دروس و مباحث فرد نمی تواند خود با خواندن مطالب به درک صحیحی از مطالب برسد و لازم است تا دبیری مطلب را برایش توضیح دهد؛ استفاده از کلاس کنکور آنلاین مشکلات احتمالی را رفع و میزان یادگیری و پیشرفت را به مقدار زیادی افزایش می دهد.

🔰 چگونه در منتآکادمی ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه کلاس کنکور آنلاین منتا می‌توانید با مراجعه به آدرس www.monta.ir از قسمت منو سایت گزینه منتآکادمی را انتخاب کنید. سپس با مطالعه برنامه آموزشی می‌توانید استاد مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از انتخاب کلاس مورد نظر این امکان وجود دارد که فرم درخواست مشاوره را تکمیل نموده تا تیم فروش منتا با شما تماس بگیرند.

سامانه هوشمند مٌنتا

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا