راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

موقع درس خواندن تمرکز ندارم! این جمله را خیلی از دانش‌آموزها می‌گویند. منتا در ادامه راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه را به شما توضیح خواهد داد.

این روزها تمرکز هنگام مطالعه با وجود عوامل زیاد برای بر هم زدن تمرکز، سخت‌تر شده است. درس خواندن به معنی خواندن جمله‌های کتاب درسی نیست؛ بلکه باید مفهوم جمله‌ها را درک کنید و دانش خود را بالا ببرید. افزایش تمرکز هنگام مطالعه زمانی که افکار مختلفی از ذهنتان می‌گذرد، دشوار است و عوامل حواس پرتی، مرتب ذهن شما را از متن کتاب درسی دور می‌کنند. احتمالا برای‌تان پیش آمده که موضوعی را در گوگل جستجو کنید؛ سپس جستجوی اولیه باعث شده تا مطلب دیگری به ذهنتان بیاید و آن را جستجو کنید و به شکل زنجیره‌وار سراغ موضوعات مختلفی بروید. در نهایت به خودتان می‌آیید و می‌بینید موضوعِ پایانی، کاملا متفاوت از اولین موضوعی شده که آن را جستجو می‌کردید! این اتفاق درست موقع درس خواندن هم پیش می‌آید! اما نگران نباشید.

منتا در ادامه راه های موثر برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه را به شما معرفی می‌کند تا به کمک آن‌ها بتوانید از وقتی که برای مطالعه می‌گذارید بهتر استفاده کنید و دانش خود را بالا ببرید.

۱. محیط مناسبی برای درس خواندن ایجاد کنید

یک محیط مناسب برای درس خواندن به شما این امکان را می‌دهد که تمرکز به دست بیاورید و قدرت یادگیری‌تان را افزایش بدهید. هر کسی انتظارات و ایدئال‌هایی برای محیط مطالعه دارد. پس مطابق انتظارات خودتان محیطی را انتخاب کنید و هر نوع عامل حواس پرتی را از آن دور کنید. تا حد امکان سعی کنید محیطی مرتب و خلوت برای مطالعه انتخاب کنید که نور و تهویه مناسب داشته باشد. این کار باعث می‌شود عوامل حواس پرتی کمتر شوند و تمرکزتان بالا برود. پیشنهاد می‌کنیم تمام منابع و وسایل مورد نیاز برای درس خواندن را از قبل آماده کنید که هر بار برای کتاب، جزوه، یادداشت‌ها یا خودکار و… مجبور نشوید مطالعه را متوقف کنید.

۲. برنامه مطالعاتی درست کنید

وقتی قرار است مباحث زیادی را بخوانید، تمام کردن همه آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد. یکی از راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه این است که در هر روز به جای اینکه فقط یک درس بخوانید، هر بخش از مطالعه را به موضوع خاصی اختصاص بدهید. واحدهای مطالعه را تفکیک کنید و برای آن‌ها شروع و پایان مشخص در نظر بگیرید. مثلا به جای اینکه بگویید تا پایان امروز تمام کتاب را می‌خوانید، تصمیم بگیرید که تا ساعت ۴، فصل یک تا سه را تمام کنید و بعد از آن استراحت کوتاهی در قالب قدم زدن یا نرمش کوتاه داشته باشید. با این شیوه، هر جلسه مطالعه از یک غول بزرگ ترسناک به هدف‌های کوتاه‌تر و قابل دستیابی‌تری تبدیل می‌شود.

برنامه‌ریزی برای روتین درس خواندن ضروری است. چون با مدیریت درست زمان در طول هفته، دید واضحی نسبت به زمانی خواهید داشت که برای فعالیت‌هایی به جز درس خواندن صرف می‌کنید.

۳. از عوامل حواس پرتی دوری کنید

چت کردن، اینستاگرام، تلگرام، واتسپ و سایر عوامل برهم‌زننده تمرکز که به گوشی موبایل و بقیه لوازم الکترونیکی مربوط می‌شوند، یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه تمرکز هنگام مطالعه هستند. وقت گذاشتن برای چنین فعالیت‌هایی تمرکز شما را می‌دزدد! برای بالا بردن تمرکز هنگام مطالعه باید لوازم الکترونیکی خود را در آن زمان خاموش کنید و فقط در زمان استراحت که مطالعه‌تان تمام شده به سراغ آن‌ها بروید.

اینترنت ابزاری است که این قدرت را دارد تا هم شما را سرگرم کند و هم به شما آموزش بدهد؛ بنابراین عاقلانه از آن استفاده کنید. برای اینکه موضوع درسی را به صورت متمرکز یاد بگیرید، نیازی نیست از اینترنت استفاده کنید و با جستجو در صفحه‌های غیرمفید و خواندن اطلاعات بی‌اهمیت وقت ارزشمندتان را تلف کنید.

۴. زمانی برای افکار نگران کننده در نظر بگیرید!

در برنامه‌ریزی‌تان زمانی کوتاه را به «نگرانی» اختصاص دهید تا زمانی که به افکار نگران کننده در ذهنتان می‌پردازید، کمتر شود! حتما تعجب می‌کنید؛ اما دلیل آن را توضیح می‌دهیم. هر روز ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید و آن را به فکرهای زنجیره‌واری اختصاص بدهید که به ذهنتان هجوم می‌آورد و تمرکزتان را بر هم می‌زند. مثلا از ساعت ۳:۳۰ تا ۳:۴۵ دقیقه را به اسم «زنگ نگرانی» تنظیم کنید.

زمانی که در حال درس خواندن هستید و افکار مختلف به مغزتان هجوم می‌آورند و تمرکزتان را برهم می‌زنند، به خودتان یادآوری کنید که در برنامه‌تان زمان مشخصی را برای فکر کردن به این مسائل در نظر گرفته‌اید. پس این افکار را از خود دور کنید و به سرعت درس خواندن را ادامه بدهید. این کار در ابتدا سخت به نظر می‌رسد و احتمالا لازم است دائم به خودتان گوشزد کنید که الان وقت نگران شدن و هجوم افکار نیست؛ من برای این موضوع زمان مشخصی دارم!

همیشه سعی کنید خارج از زمانی که برای افکار نگران کننده در نظر گرفته‌اید، به این افکار اجازه ورود به ذهنتان را ندهید. احتمالا صد درصد در این باره موفق نمی‌شوید و باز هم فکرهای مختلف به ذهنتان می‌آید؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که برای متمرکز ماندن تلاش کنید و همین تلاش است که تفاوت ایجاد می‌کند. به این ترتیب بعد از مدتی تاثیر آن را خواهید دید.

۵. با استراحت‌های منظم و برنامه‌ریزی‌شده درس بخوانید

برای بالا بردن تمرکز هنگام مطالعه و همچنین افزایش ظرفیت یادگیری ذهن، در نظر گرفتن استراحت‌های منظم در برنامه بسیار مهم است. مطالعه روتین و فشرده باعث می‌شود که مغز نسبت به یادگیری موضوع جدید مقاومت نشان دهد. اما زمانی که بین بازه‌های درس خواندن، بازه استراحت در نظر می‌گیرید، ذهن انرژی جدید می‌گیرد و می‌تواند روی موضوع جدید تمرکز کند.

شما برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟ آیا راهی می‌شناسید که ما به آن اشاره نکرده باشیم؟ راهکارهای خودتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران منتا به اشتراک بگذارید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا