بهترین روش درس خواندن برای کنکور چیست؟ + بهترین زمان

درس خواندن برای کنکور + معرفی بهترین روش های مطالعه برای کنکور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان به محض ورود به سال کنکور، چگونگی درس خواندن برای کنکور است. این موضوع از نکاتی است که اگر در همان ابتدای سال کنکور، تصمیم درستی برای آن گرفته نشود، نتیجه‌ی دلخواهی را در کسب رتبه خوب برای دانش‌آموزان رقم نمی‌زند. البته رعایت این نکته بسیار حائز اهمیت است که ساختار کلی درس خواندن برای کنکور با روش‌های جزیی مطالعه هر درس تفاوت دارد و نیاز است هر درس به‌نسبت موضوع خود با روش به‌خصوصی خوانده شود.

درس خواندن برای کنکور چه تفاوت‌هایی با درس‌خواندن برای امتحانات تشریحی دارد؟

از ابتدایی‌ترین نکات در روش مطالعه کنکور، درک مفهومی مباحث درسی است. این بدان معناست که دانش‌آموزان قبل از هر چیزی باید به‌صورت تشریحی نکات درسی را درک کنند و سپس تکنیک‌های تستی را برای مطالعه پیاده کنند:

  • اهمیت جزییات نسبت به کلیات درس‌ها!

طراحان سوالات کنکور چندسالی است که به سمت طرح سوالات مفهومیِ ترکیبی رفته‌اند. این بدان معناست که آن‌ها چند مبحث درسی را در قالب یک سوال برای دانش‌آموزان طراحی می‌کنند تا کیفیت مطالعه جزیی و درک مفهومی آن‌ها را بسنجند.

  • تست‌زدن به موازات مطالعه!

از مهم‌ترین نکات درس خواندن برای کنکور، عادت به تست‌زدن مداوم در کنار مطالعه دروس است. در مقابل انجام مداوم این کار، برای امتحانات تشریحی خیلی نیاز نیست. چرا که در این امتحانات، پس از مطالعه کامل دروس باید به سراغ حل نمونه سوالات رفت و حل مبحث به مبحث سوالات باعث کاهش کارایی و سرعت مطالعه می‌شود.

  • توجه به مرور و جمع‌بندی!

در روش صحیح درس خواندن برای کنکور رعایت مرور و جمع‌بندی مباحث خوانده‌شده در بازه‌های زمانی کوتاه بسیار حائز اهمیت است. این موضوع به دلیل تعداد بالای دروس و حجم زیاد مطالب از ارکان مهم روش مطالعه کنکور به حساب می‌آید که در مقابل برای امتحانات تشریحی، نیاز به مرور مداوم نیست و یک الی دو بار جمع‌بندی برای هر درس کافی است!

بهترین روش درس خواندن برای کنکور چیست؟ + بهترین زمان

بهترین روش درس خواندن برای کنکور چیست؟

به دلیل اهمیت زیاد آزمون سراسری  برای دانش‌آموزان، سال کنکور علاوه بر استرس زیاد، محتوای درسی گسترده‌ای را هم پیش روی دانش‌آموزان می‌گذارد به همین جهت داشتن یک روش مطالعه منسجم مهم‌ترین عامل برای موفقیت در کنکور سراسری است:

  • پیش‌مطالعه هر مبحث درسی!

اولین قدم در درس خواندن برای کنکور، انجام پیش‌مطالعه درسی است. این کار آمادگی ذهن را برای فهم بهتر موضوعات درسی بیشتر از قبل می‌کند. نکته مهم در رعایت این کار، مطالعه روزنامه‌وار بدون توجه به جزئیات است، چرا که هدف این مرحله صرفا آشنایی بیشتر با موضوع درسی مورد نظر است.

  • مطالعه دقیق و جزیی مطالب درسی!

بعد از پیش‌مطالعه درس‌ها نیاز است که آن‌ها  به‌صورت کامل و با جزییات خوانده شوند. این مرحله احتمالا بیشتر از بقیه مراحل از دانش‌آموزان وقت بگیرد چرا که نیاز است تا مطالب به طور کامل و مفهومی درک شوند. در واقع این مرحله در نحوه درس خواندن و تست زدن برای کنکور موثر است و پایه تمامی قدم‌های بعدی در روش مطالعه کنکور است؛ چرا که اگر درس‌ها به درستی و با درک کامل خوانده نشوند، تست‌زدن‌ها و جمع‌بندی‌های بعدی به‌ صورت مفید انجام نمی‌شود.

  • نکته‌برداری از مباحث مهم هر درس!

اکثر روان‌شناسان آموزشی معتقدند که در فرآیند درس خواندن برای کنکور، بهتر است دانش‌آموزان خود را به عنوان یک معلم که در حال نگارش جزوه برای دانش‌آموزان خود است تصور کنند؛ چرا که با این کار احتمالا بهتر می‌توانند مطالب مهم هر درس را در قالب یک جزوه شخصی بنویسند و فرآیند مرور و جمع‌بندی خود را در آینده مفیدتر کنند.

  • تست‌زدن نمونه سوالات هر درس!

بخش مهمی از فرایند یادگیری و تثبیت مباحث درسی، موقع تمرین و دیدن انواع سوالات مهم آن درس اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل نیاز است که دانش‌آموزان بعد از مطالعه دقیق درس‌ها، سراغ تست‌های آن درس بروند و هر نکته مهمی را که در آن سوال مشاهده می‌کنند، در جزوه شخصی خود یادداشت کنند. مشکلی که اکثر دانش‌آموزان در این بخش با آن مواجه هستند، ترس از غلط‌زدن تست‌ها است! اما درک این موضوع که تست‌زدن هم بخشی از فرآیند یادگیری در روش مطالعه کنکور است استرس آن‌ها را در مواجه با سوالات از بین می‌برد و سطح بالاتری از کیفیت در درس خواندن برای کنکور را به همراه می‌آورد.

  • تحلیل تست‌های حل‌شده!

در نحوه درس خواندن برای کنکور تعداد زیادی از دانش‌آموزان توجه چندانی به این بخش نمی‌کنند و صرفا به دیدن کلید تست‌ها بسنده می‌کنند. اما تحلیل هر تست به صورت جداگانه و بررسی نوع پاسخ‌گویی به تست‌ها، تاثیر زیادی در یادگیری و مواجه صحیح دانش‌آموز با تست‌های مشابه بعدی دارد.

  • مرور مباحث درسی خوانده‌شده!

در تحقیقات علمی ثابت شده‌است که نورون‌های مغز در اولین مواجه با مطلب جدید، همه آن مطلب را فرا نمی‌گیرند و حتما نیاز است که دفعات بیشتری در معرض یادگیری آن مبحث قرار بگیرند تا بتوانند تمام آن موضوع را در ذهن ثبت کنند؛ این تحقیق اهمیت مرور مباحث‌ خوانده‌شده توسط دانش‌آموزان را نشان می‌دهد که باعث ذخیره طولانی‌مدت مطالب در مغز می‌شود.

  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در مسیر درس خواندن برای کنکور موثر است، تجربه حضور در شرایط مشابه کنکور و دیدن سوالاتی است که درصد تشابه زیادی با آزمون سراسری دارند. این کار باعث می‌شود که بتوانند وضعیت درسی خود را در مقاطع متفاوت سال تحصیلی نسبت به کنکور به‌ صورت دقیق بسنجند و ایرادات درسی را به ‌موقع برطرف کنند.

بهترین زمان مطالعه برای کنکور چیست؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که در مسیر درس خواندن برای کنکور حائز اهمیت است، رعایت زمان‌بندی دقیق در بازه‌های زمانی متفاوت است. در واقع بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور، از تابستان سال دوازدهم است که نیاز است این مطالعه، با خواندن دروس پایه‌های دهم و یازدهم آغاز شود و در پاییز و زمستان با اضافه‌شدن دروس پایه دوازدهم ادامه پیدا کند.

 به طور کلی داشتن یک روش مشخص در مسیر درس خواندن برای کنکور مهم‌ترین عامل موفقیت در آزمون سراسری است. البته هر یک از درس‌ها نکات جزیی ویژه‌ای دارند که نیاز است حتما موقع مطالعه رعایت شوند. به علاوه مُنتا با محصولات بسته ویژه کنکور انسانی، بسته ویژه کنکور ریاضی و بسته ویژه کنکور تجربی تلاش کرده‌است تا علاوه بر شبیه‌سازی کنکور سراسری، روش منسجمی در مطالعه آزمون سراسری را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا