روش مطالعه شیمی کنکور و امتحان

روش مطالعه شیمی کنکور و امتحان

فرمول حفظ کنیم؟ تمرین و معادله حل کنیم؟ متن کتاب را بخوانیم؟ در واقع روش مطالعه شیمی برای کنکور و امتحان، ترکیبی از همه این‌ها است. همراه منتا باشید.

روش مطالعه شیمی با توجه به اینکه شامل بخش‌های حفظ کردنی و مفهومی می‌شود، تمرین و تکرار زیاد را می‌طلبد. برای تسلط و کسب درصد و نمره بالا در شیمی کنکور و امتحان، تلاش زیاد و مطالعه مستمر نیاز است. شیمی شامل فرمول‌ها، تساوی‌های ریاضی، اشکال و تصاویر مهمی است که بعضی از آن‌ها باید حفظ شوند در حالی که بخش دیگری از آ‌ن‌ها نیاز به درک عمیق از ساختارهای شیمیایی و مفاهیم ریاضی دارد. برای اینکه در درس شیمی پیشرفت کنید، باید عادت‌های مطالعه خوب در خودتان ایجاد کنید، در طول کلاس یا زمان حضور در آزمایشگاه شیمی با دقت گوش کنید و تکالیف و تمرین‌های این درس را به خوبی انجام بدهید. موفقیت در شیمی کنکور و همچنین امتحان نهایی به صبر، علاقه و مهم‌تر از همه برقراری ارتباط خوب با این موضوع درسی نیاز دارد.

آنچه درباره روش مطالعه شیمی می‌خوانیم:

  • بیشترین بهره را از کلاس های مدرسه و کنکور ببرید
  • عادت‌های مطالعه سازنده در خود ایجاد کنید
  • برای امتحان و کنکور آماده شوید

بیشترین بهره را از کلاس های مدرسه و کنکور ببرید

۱. موضوع مورد مطالعه را بشناسید

روش مطالعه شیمی برای امتحان و کنکور را بر اساس دسته بندی و همچنین زیردسته‌های آن‌ها تعیین می‌شود. اگر بدانید چه موضوعی از شیمی را مطالعه می‌کنید و مفهوم آن را بدانید، ذهنتان آماده می‌شود تا جزییات و عمق موضوعات این درس را درک کند. این پنج دسته بندی درس شیمی شامل موارد زیر هستند:

  • شیمی معدنی: مطالعه ساختار و ترکیب مواد که از تمام عناصر به جز کربن ساخته شده‌‌اند.
  • شیمی آلی: مطالعه ترکیب‌های ساخته شده از کرین.
  • شیمی فیزیک (یا نظری): کاربرد روش‌های ریاضی در مسائل شیمی.
  • شیمی تجزیه: تجزیه و تحلیل کمی و کیفی ترکیب‌های شیمیایی.
  • بیوشیمی (یا شیمی فیزیولوژیک): مطالعه واکنش‌های شیمیایی درون سلول‌های زنده و ساختارهای شیمیایی مواد زنده.

۲. قبل از شرکت در کلاس، موضوعات را پیش خوانی کنید

پیش خوانی باعث می‌شود با موضوع درسی جلسه بعدی آشنا شوید. سپس شرکت در کلاس به جای اینکه تازه در ذهنتان سوال ایجاد کند، سوال‌هایی که پیش خوانی برای‌تان ایجاد کرده را پاسخ می‌دهد. مطالعه درس مثلا خواندن فصل‌های کتاب یا بخشی از درس که در کلاس می‌خوانید، باعث می‌شود تا زودتر با موضوع درسی آشنا شوید.

این تکنیک با عنوان کلاس معکوس شناخته می‌شود و در برخی درس‌ها کاملا مفید واقع می‌شود.

۳. به توضیحات دبیر شیمی در کلاس خوب گوش کنید

گوش دادن در کلاس باعث می‌شود فرایند یادگیری راحت‌تر شود، چرا که معلم با هدف شفاف سازی و توضیح اطلاعات در کلاس حضور دارد. این فرصت را از دست ندهید و بازیگوشی نکنید؛ در عوض از آن برای تمرکز روی نکات و درک هر آنچه معلم درس می‌دهد استفاده کنید.

به صورت منظم در کلاس شرکت کنید. حضور مستمر در کلاس این اطمینان را می‌دهد که هیچ بخشی از توضیحات مبحث جدید را از دست نخواهید داد. همزمان با کلاس پیش رفتن ساده‌تر از این است که خود را به مباحث جا مانده برسانید.

۴. سوال بپرسید

اگر موضوعی برای‌تان سوال ایجاد کرده، مبهم است یا برای نکته، فرمول یا مبحثی گیج شده‌اید، برای اینکه آن مورد را در کلاس مطرح کنید، اصلا تردید نداشته باشید. هیچ سوالی بی اهمیت نیست که بخواهید آن را ندید بگیرید. اگر نسبت به موضوعی در تدریس معلم تردید دارید، احتمالا برای بقیه همکلاسی‌های‌تان هم همین طور است.

اگر با هر کدام از مبحث‌های شیمی مشکلی دارید آن را با معلم یا دوستانتان مطرح کنید.

اگر در ذهنتان چالشی برای درک موضوعی ایجاد شده، از معلمتان راهنمایی بخواهید تا کتاب کمک آموزشی معرفی کنید یا شیوه مطالعه شیمی را به شما توضیح دهد.

۵. تا می‌توانید نکته برداری کنید

به این موضوع با دید خلاصه‌ای از کلاس درس نگاه کنید. معلم درباره چه موضوعی صحبت کرد؟ چه موضوع یا فرمول جدیدی مطرح شد؟ چه سوالاتی پرسیده شد و پاسخ آن‌ها چه بود؟

این موضوع در کلاس شیمی اهمیت زیادی دارد. مفاهیم و فرمول‌های جدید بر پایه موضوعاتی که پیش‌تر یا در ترم قبلی خوانده‌اید، ساخته و ارائه می‌شوند. پس خیلی مهم است که مفاهیم شیمی را درک کنید. اگر این موارد را جزو نکات هر جلسه یادداشت کنید، کمک می‌کند تا آن‌ها را به خاطر بیاورید.

یادداشت کردن موضوعات مهمی که معلم در کلاس تدریس کرده است کمک می‌کند تا نکات کلیدی و اصلی مبحث را یاد بگیرید.

۶. یادداشت‌های درسی‌تان را مرور کنید

زمانی که در حال حل تمرین‌های درسی هستید، می‌توانید یادداشت‌ها و جزوه‌هایی را که خودتان نوشتید، مرور کنید. بهترین زمان برای مرور این نکات، زمان کوتاهی بعد از هر جلسه از کلاس است. اگر بخواهید تا آخر هفته یا جلسه آینده صبر کنید، بعضی از موضوعات از ذهنتان پاک می‌شود.

اگر در مدرسه سالن مطالعه دارید، از زمان‌تان برای مرور نکاتی که سر کلاس یادداشت کردید، استفاده کنید.

احتمالا برای شما هم حفظ کردن مفاهیم از روی یادداشت‌های‌تان ساده‌تر از زمانی است که از روی کتاب درسی مطالعه می‌کنید. به این ترتیب از قبل مفاهیم را با اصطلاحات خودتان یاد می‌گیرید.

عادت‌های مطالعه سازنده در خود ایجاد کنید

۱. مطالعه دوباره متن کتاب

قبل از اینکه سراغ حل تمرین‌ها و تکالیف درسی بروید، بخش‌هایی از متن کتاب که در کلاس تدریس شدند، دوباره با دقت بخوانید. این کار باعث می‌شود مفاهیم در ذهنتان تثبیت شود و هنگامی که به سراغ حل تمرین‌ها می‌روید، زمان کمتری صرف کنید.

هنگامی که مسئله‌های شیمی را حل می‌کنید، به سرعت سراغ پاسخ‌ها نروید؛ مگر در شرایطی که اصلا نتوانید سوال‌ها را حل کنید. در مرحله تمرین تا جایی که امکان دارد برای حل هر سوال وقت بگذارید و خودتان به راه حل فکر کنید.

اگر رشته تجربی هستید این درس بعد از زیست شناسی اهمیت زیادی برای کنکور دارد. پس سعی کنید هر روز یا در بیشتر روزهای هفته برای مطالعه این درس وقت بگذارید. اگر رشته در رشته ریاضی تحصیل می‌کنید، مطالعه شیمی برای امتحان و کنکور را به شب امتحان موکول نکنید. برنامه مطالعاتی منظم و پیوسته برای این درس داشته باشید تا اطلاعات آهسته و مستمر در ذهنتان تثبیت شوند. اگر به جای بقچه‌ای درس خواندن، واحدهای مطالعاتی‌تان را در طول هفته پخش کنید، ذهنتان فعال‌تر می‌شود.

۲. مسئله‌های شیمی را درک کنید

درک مسئله‌ها زمان‌بر است؛ اما ارزش دارد به جای اینکه راه حل را نگاه کنید، وقت صرف کنید تا نقاط ضعفتان را رفع کنید. به مسئله‌های شیمی، فرمول‌ها و معادله‌های شیمیایی اهمیت زیادی بدهید.

فرمول‌ها و معادله‌های شیمیایی برای بسیاری از دانش‌آموزها بخش چالشی و سخت این درس محسوب می‌شود. بنابراین روی این مبحث‌ها تمرکز و وقت بیشتری بگذارید. اگر بتوانید به تسلط خوبی در این بخش‌ها برسید، درصد بیشتری در کنکور کسب می‌کنید و از رقبای خود جلو خواهید زد. برای موفقیت در بخش معادله‌ها و فرمول‌های شیمیایی یا مواردی که به ریاضی مرتبط می‌شوند، بهتر است ریاضی خود را نیز تقویت کنید.

۳. نسخه به‌روز جدول تناوبی عناصر را داشته باشید

داشتن یک نسخه از جدول تناوبی عناصر یکی از ضروریات مطالعه درس شیمی است. جدول تناوبی مندلیف در کتاب درسی هست؛ اما یک نسخه چاپی جدول را تهیه کنید؛ چرا که کمک بزرگی به یادگیری می‌کند و نکات مهمی در این جدول وجود دارد. در واقع جدول تناوبی روشی برای ارائه حجم زیادی از اطلاعات شیمیایی کاربردی است. باید بدانید چطور این جدول را بخوانید و همیشه آن را در کنار کتاب و جزوه زیست‌شناسی‌تان داشته باشید.

می‌توانید یک نسخه از جدول را در اینترنت پیدا کنید و آن را به صورت رنگی پرینت کنید. البته در بسیاری از کتاب یا لوازم تحریرفروشی‌ها می‌توانید نسخه‌های مختلف چاپی، شیشه‌ای، لمینیت و… از جدول را پیدا کنید.

۴. قدم به قدم روی هر مسئله کار کنید

خیلی از دانش‌آموزها هنگامی که به معادله‌های وقت‌گیر شیمی و مسايل ریاضی می‌رسند، آن‌ها را نادیده می‌گیرند و رد می‌شوند. اما باید بپذیرید که این‌ها بخش مهمی از روش مطالعه شیمی برای کنکور و امتحان و مسیر موفقیت در این درس هستند. از اشتباه‌هایی که در حل مسئله‌های قبلی داشتید، درس بگیرید و تا زمانی که روش درست حل کردن هر کدام را یاد نگرفتید، سراغ مسئله و مبحث بعدی نروید.

شکل‌ها و ساختارهای شیمیایی را تمرین کنید تا بتوانید خودتان به درستی آن‌ها را رسم کنید. شاید در ابتدا همه چیز تکراری به نظر برسد؛ اما این موضوع کمک می‌کند تا ساختارهای شیمیایی را درک کنید. این کار همچنین باعث می‌شود تا اطلاعاتی را حفظ کنید که بعدا در تست‌های کنکور به کمکتان می‌آیند.

برای امتحان و کنکور آماده شوید

۱. فصل‌های تدریس شده را مطالعه کنید

پایان هر ماه یا هر فصل از درس شیمی، باید موضوعاتی که طی این مدرس درس داده شده را برای امتحان پیش رو یا برای آمادگی بهتر در کنکور بخوانید. اگر مطالعه گروهی کمکتان می‌کند، با دوستانتان درس بخوانید و در مورد روش حل مسائل شیمی تبادل نظر کنید.

حواستان به درسی که می‌خوانید، باشد. تا حد امکان در محیطی درس بخوانید که در آنجا عوامل حواس پرتی حداقل هستند. تلویزیون را خاموش کنید، گوشی موبایل را کنار بگذارید و در محیطی آرام و بدون مزاحمت درس بخوانید.

۲. مطمئن شوید که مفاهیم پایه‌ای را یاد گرفتید

یکی از اصول اولیه روش مطالعه شیمی برای امتحان و کنکور این است که مفاهیم پایه شیمی را خوب یاد بگیرید تا از پس سوالات پیچیده و دشوار بر بیایید. قبل از هر امتحانی خودآزمایی انجام بدهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی روی معادله‌ها، جدول تناوبی، نام و نماد عناصر شیمیایی مسلط هستید.

نمونه سوال‌های تستی و تشریحی شیمی حل کنید تا برای مقابله با سوالات امتحان اصلی آماده شوید. این باعث می‌شود اعتماد به نفس شما در این درس بیشتر شود. برای پیدا کردن نمونه سوالات درس شیمی در هر پایه و هر فصلی می‌توانید از بانک سوالات منتا یا بسته کامل دانش‌آموزی استفاده کنید. به کمک منتا خودآزمایی آنلاین بسازید، تمرین‌های طبقه‌بندی شده برای هر فصل شامل آموزش، تثبیت و تسلط حل کنید و هرچقدر می‌خواهید از خودتان آزمون بگیرید. منتا درصدها و نمره‌های شما را محاسبه می‌کند و دستیار هوشمند آموزشی منتا، نقاط قوت و ضعفتان را یادآوری می‌کند تا هیچ موضوعی برای‌تان مبهم باقی نماند.

۳. اصطلاحات و نمادهای شیمیایی را بنویسید و حفظ کنید

مشابه خیلی از موضوعات مرتبط با علوم، بخش‌های مشخصی از درس شیمی هم حفظ کردنی هستند و باید برای امتحان‌ها آن‌ها را حفظ کنید. تعریف اصطلاحات، نام و مشخصات عناصر و هر موضوع حفظ کردنی دیگری را مشخص کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

برای این کار می‌توانید از فلش‌کارت‌های آماده یا فلش‌کارت‌هایی  که خودتان درست کرده‌اید، استفاده کنید. در طول هفته فلش کارت‌ها را مرور کنید. نزدیک به امتحان نیز زمان بیشتری برای مرور آن‌ها اختصاص بدهید.

بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور و امتحان از نظر شما چیست؟ شما چطور برای کسب نمراه یا درصد بالاتر در این درس تلاش می‌کنید؟ نظرات خود را با کاربران منتا به اشتراک بگذارید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا