چگونه در امتحانات پایان ترم موفق شویم؟

چگونه در امتحانات پایان ترم موفق شویم؟

با نزدیک‌شدن به ماه خرداد همیشه مهم‌ترین دغدغه دانش‌آموزان چگونگی موفقیت در امتحانات پایان ترم است. این موضوع حتی برای دانش‌آموزانی که اهمیت چندانی هم به درس نمی‌دهند حائز اهمیت است. اما برای رسیدن به این موفقیت باور اشتباهی که در ذهن اکثر دانش‌آموزان وجود دارد این است که فقط مطالعه و صرف درس‌خواندن طولانی‌مدت می‌تواند عامل موفقیت آن‌ها در امتحانات پایان ترم باشد. این باور از آن جهت اشتباه است که روشی مشخصی را برای نوع مطالعه و کیفیت انجام آن در نظر نمی‌گیرد و صرفا بر روی خود درس‌خواندن تمرکز دارد.

دیدگاه روان‌شناسان آموزشی درباره موفقیت در امتحانات پایان ترم چیست؟

امروزه از دیدگاه تمام روان‌شناسان آموزشی در دنیا یک مطالعه خوب ارتباطی چندانی با وقت‌گذاشتن طولانی و بدون روش ندارد؛ بلکه مطالعه‌ای می‌تواند اثربخش و ماندگار باشد که طبق روشی خاصی و با برنامه انجام شود. اگر برای انجام مطالعه تکنیک وجود داشته باشد دیگر تاثیری روی نوع امتحان پیش روی دانش‌آموزان ندارد؛ این بدان معناست که تکنیک می‌تواند هم درس خواندن برای امتحانات نهایی و هم موفقیت در امتحانات پایان ترم مدارس را تضمین کند.

مهم‌ترین روش‌های یک مطالعه خوب برای موفقیت در امتحانات پایان ترم چه چیزهایی است؟

توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است که موارد زیر کلی هستند و ممکن است نحوه رعایت آن برای هر دانش‌آموز کمی متفاوت باشد اما چارچوب اصلی آن همان موارد زیر است:

  • تنظیم یک برنامه مطالعاتی متناسب با نیاز‌های درسی!

اساسا اولین قدم برای مطالعه روش‌مند دروس، داشتن یک برنامه درسی بر اساس نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز است. تنظیم این برنامه باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی ویژگی‌های تحصیلی دانش‌آموز را در بر بگیرد؛ این بدان معناست که نمی‌شود یک برنامه واحد را برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان در نظر گرفت چراکه نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز در دروس مختلف، یکسان نیست و آن‌ها نمی‌توانند با یک روش مطالعه کنند. به همین دلیل اولین نکته برای داشتن یک برنامه خوب و موفقیت در امتحانات پایان ترم؛ داشتن برنامه مطالعاتی شخصی‌سازی‌شده برای هر دانش‌آموز است.

  • جایگزینی مطالعه هوشمندانه با مطالعه سخت و طولانی!

خیلی مواقع معلمان بارم‌بندی هر فصل از کتاب درسی برای امتحان را مشخص می‌کنند، همین عامل باعث می‌شود که دانش‌آموزان بدانند برای هر مبحث چقدر نیاز به صرف انرژی و زمان است. از طرفی صحبت‌کردن با معلم و آگاهی نسبت به اینکه اولویت اهمیت مباحث درسی به‌ترتیب چگونه است، می‌تواند در انجام یک مطالعه هوشمندانه موثر باشد.

  • تهیه جزوه‌ای از مهم‌ترین مباحث هر درس!

یکی دیگر از عوامل موفقیت در امتحانات پایان ترم توانایی تفکیک مطالب مهم از مطالب کم‌اهمیت هر درس است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند باعث استفاده هرچه مفید‌تر دانش‌آموزان از زمان فشرده ایام امتحانات بشود و به آن‌ها در ارزیابی خودشان درباره نکات مهم کمک کند.

  • آموزش مطالب درسی به دیگران!

وقتی مطالعه مباحث درسی آغاز می‌شود بهتر است خود را به عنوان یک معلم تصور کنید تا دانش‌آموز! روان‌شناسان آموزشی معتقدند اساسا هر مطالعه‌ای اگر همراه با آموزش به دیگران باشد، پایدارتر و موثرتر است. این کار باعث می‌شود ذهن همزمان که در تلاش برای فهم مطالب است، سعی کند آن‌ها را به زبانی ساده به دیگران هم آموزش بدهد که این کار باعث ثبت اطلاعات به مدت طولانی در مغز می‌شود.

 

مهم‌ترین روش های درس خواندن برای امتحان نهایی چه چیز‌هایی است؟

مهم‌ترین روش های درس خواندن برای امتحان نهایی چه چیز‌هایی است؟

به دلیل برگزاری امتحانات نهایی به صورت هماهنگ کشوری، نیاز است هر دانش‌آموز علاوه بر توجه به نکات زیر، نیازهای شخصی تحصیلی خود را هم مورد توجه قرار دهد و آن‌ها را برطرف کند:

  • مطالعه تمامی بخش‌های کتاب درسی!

اولین عامل برای موفقیت در امتحانات پایان ترم و خصوصا امتحانات نهایی، مطالعه جز به جز کتاب درسی و توجه به همه قسمت‌های کتاب است. امتحانات نهایی به آن دلیل که به صورت هماهنگ در کل کشور طراحی می‌شوند، تمامی مطالب کتاب را شامل می‌شوند و برخلاف امتحانات کلاسی نمی‌شود یک یا تعدادی از مباحث را از آن حذف کرد.

  • حل‌کردن نمونه سوالات امتحانات سال‌های قبل!

هر سال تعدادی از سوالات امتحانات نهایی با سوالات سال‌های قبل مشابه و یا یکسان هستند؛ به همین دلیل حل‌کردن حداقل 10 دوره از امتحانات سال‌های قبل تاثیر زیادی در کسب نمره خوب توسط دانش‌آموزان دارد.

  • تقسیم‌کردن مباحث سخت درسی به بخش‌های کوتاه!

از مهم‌ترین روش های درس خواندن برای امتحانات نهایی، دوری از مطالعه طولانی‌مدت برای مباحث سنگین و سخت است. همیشه بخشی از مطالب کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان دشوار است، در ایام امتحانات نهایی مواجه درست با این مباحث بدین گونه است که ابتدا این مباحث به بخش‌های کوچک و جزیی تقسیم شوند و سپس برای هر قسمت وقت جداگانه‌ای برای مطالعه در نظر گرفته شود.

  • رعایت زمان‌بندی ایام امتحانات!

فشردگی ایام امتحانات نهایی نباید عاملی برای بی‌نظمی و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های روزمره بشود. در این ایام توجه به خواب کافی، استراحت و غذای مناسب بیش از هر زمان دیگه‌ای حائز اهمیت است و می‌تواند باعث افزایش کیفیت پاسخ‌دهی در جلسه آزمون بشود.

سخن پایانی

به طور کلی روش های درس خواندن برای امتحانات نهایی و عوامل موفقیت در امتحانات پایان ترم مدرسه تا اندازه زیادی هم‌پوشانی دارند و می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند چرا که در ماهیت آزمون‌دادن تفاوتی وجود ندارد. بسته‌های آموزشی مُنتا با طراحی یک برنامه‌ریزی دقیق درسی متناسب با نیازهای تحصیلی دانش‌آموزان، تمامی دغدغه آن‌ها را برای داشتن یک نقشه راه روشن برای درس‌خواندن برطرف می‌کند.

منابع:

https://shorelight.com/student-stories/21-best-study-tips-for-final-exams/

https://www.princetonreview.com/college-advice/how-to-study-for-finals

https://www.schoolfinder.com/Discover/Article/1/5828/13-Strategies-for-Exam-Success

https://www.theclassroom.com/succeed-final-exam-4311.html

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا