ویژگی های یک فضای آموزشی خوب

ویژگی‌های یک فضای آموزشی جذاب چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در یادگیری بهتر فرزندان موثر باشد وجود یک فضای آموزشی جذاب و مطلوب است. داشتن یک فضای اختصاصی برای یادگیری باعث افزایش تمرکز کودکان موقع درس‌خواندن می‌شود. با این حال، فرآیند ایجاد این فضا صرف‌نظر از اندازه‌ خانه و منابع موجود می‌تواند کاملاً چالش‌برانگیز باشد!

در این مقاله به نکات مختلفی می‌پردازیم که در طراحی فضای آموزشی کودکان باید در نظر داشته باشید:

قبل از راه‌اندازی یک فضای آموزشی چه سوالاتی را بپرسیم؟

فضای آموزشی جذاب
طراحی مرکز بازی کودکان

به‌عنوان والدین، بازآفرینی فضاهای آموزشی در خانه می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. آنچه خانواده باید در این مسیر به خاطر بسپارد این است که لزوما شیک بودن محیط به‌معنای مطلوب بودن آن نیست! هدف اصلی برای ایجاد فضای درس‌خواندن افزایش تمرکز دانش‌آموزان است. پس بهترین راه برای دستیابی به این هدف این است که بفهمید کودک چگونه یاد می‌گیرد و نیازها و انتظارات او از یک مکان مطلوب چیست. این کار را می‌توان با پرسیدن یک‌سری سوالات شروع کرد، سوالاتی مانند: «فرزند من چگونه درس می‌خواند؟» – «آیا او مکان‌های ساکت را دوست دارد؟»- «آیا او یک مکان ساده و مرتب را ترجیح می‌دهد یا مکانی رنگارنگ و شلوغ؟»

هنگام راه‌اندازی فضای آموزشی چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

فضای آموزشی جذاب
فضای آموزشی جذاب

1) مکانی را برای یادگیری در نظر بگیرید که بر اساس ترجیحات کودک باشد. مثلا: اگر کودک سروصدا را ترجیح می‌دهد، می‌تواند به‌جای اتاق خواب در اتاق نشیمن مطالعه کند.

2) حتما از وجود نور طبیعی و کافی در محیط اطمینان حاصل کنید. میز، صندلی و کتابخانه را مناسب قد کودک تهیه کنید تا کودک بتواند به‌راحتی به این منابع دسترسی داشته باشد و در صورت امکان، قفسه کتاب‌های داستان را از قفسه کتاب‌های درسی جدا کنید.

3) از یک تخته‌سیاه یا تخته‌سفید با نشانگرها و گچ‌های رنگارنگ استفاده کنید تا بچه‌ها بتوانند برنامه هفتگی خود را بنویسند و به‌راحتی به آن مراجعه کنند. برای بچه‌های کوچک‌تر، بهتر است یک تخته‌ی مغناطیسی داشته باشید و برنامه‌ی یادگیری تصویری را روی آن بچسبانید.

سخن آخر
اینها تنها چند راه ساده برای ایجاد یک فضای آموزشی مطلوب و دلخواه دانش‌آموزان است. والدین می‌توانند  ایده‌های خود را به کمک فرزندان خود اجرا و از نظرات آنها استفاده کنند تا این فضای یادگیری سازنده‌تر شود. همراه‌کردن بچه‌ها در ساختن یک محیط آموزشی جذاب باعث افزایش کیفیت یادگیری آنها می‌شود.

سوالات
1- داشتن یک فضای اختصاصی چه تاثیر بر یادگیری کودکان دارد؟
وجود این فضا سبب افزایش تمرکز کودکان و مطالعه با کیفیت‌تری می‌شود.
2- بهترین راه برای افزایش تمرکز کودکان چیست؟
بهترین راه برای دستیابی به این هدف این است که بفهمید کودک چگونه یاد می‌گیرد و نیازها و انتظارات او از یک مکان مطلوب چیست.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا