معرفی بهترین انتشارات کتاب های کمک درسی + بهترین سایت و نکات مهم برای خرید کتاب کمک درسی!

معرفی بهترین انتشارات و سایت کتاب های کمک درسی + نکات مهم خرید!

امروزه که درس‌خواندن به یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان تبدیل شده‌است، تهیه کتاب کمک درسی مناسب تاثیر زیادی در کیفیت مطالعه دانش‌آموزان دارد. اهمیت این کتاب‌ های کمک‌درسی به اندازه‌ایست که تعداد زیادی از دانش‌آموزان سراسر کشور بدون داشتن آن‌ها، نمی‌توانند مطالعه مفیدی داشته‌باشند. جدای از بررسی خوبی یا بدی این پدیده که از موضوع این نوشتار خارج است؛ مطلبی که در مسیر تهیه کتاب‌ کمک درسی بسیار حائز اهمیت است؛ شناخت کافی از نوع محتوای هر کتاب و نیازمندی‌های درسی هر دانش‌آموز است. چرایی اهمیت این موضوع به این علت است که به دلیل تنوع بیش از حد بازار کتاب‌ های کمک‌درسی، اطلاعات ناکافی درباره خرید کتاب‌ها، علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت ، مسیر درس‌خواندن نادرستی را پیش روی دانش‌آموزان بگذارد. در این نوشتار سعی کردیم اطلاعاتی مناسب برای تهیه کتاب کمک درسی ارائه کنیم:

برای خرید یک کتاب کمک درسی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

توجه و رعایت تعدادی از نکات ساده اما کاربردی هنگام خرید کمک درسی می‌تواند باعث شود تا دانش‌آموزان به سمت انتخاب‌های مفیدتری بروند؛ برخی از این نکات عبارتند از :

  • شناخت اشکالات درسی دانش‌آموز

هر کتاب کمک درسی با هدف خاصی نوشته شده‌است، تنوع سری‌های شب امتحانی، سیر تا پیاز، کنکوریوم و … دلالت بر این موضوع دارد که اگر دانش‌آموز موقع تهیه کتاب کمک درسی دلیل استفاده از آن را نداند، ممکن است کل سال تحصیلی را با روش غلطی درس بخواند.

برای خرید یک کتاب کمک درسی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • بررسی فهرست مطالب

خیلی مواقع دانش‌آموزان در هنگام بررسی کتاب کمک درسی بدون توجه به فهرست کتاب ، کالایی را تهیه می‌کنند که به طور کامل محتوای آموزشی مورد نظر آن‌ها را پوشش نمی‌دهد و صرفا روی یک موضوع ویژه تمرکز دارد، به همین دلیل در ادامه سال تحصیلی کارایی لازم را برای آن‌ها ندارد و مجبور هزینه مجدد برای خرید می‌شوند.

  • توجه به متن و سادگی نوشتار کتاب

اساسا کمک درسی‌ها وظیفه ساده‌سازی مطالب و بهبود نقاط ضعف تحصیلی دانش‌آموزان را بر عهده دارند؛ به همین دلیل حتما نیاز است که قبل از استفاده کتاب کمک درسی، متن آن بررسی شود و در صورت سختی و غیرقابل فهم‌بودن نوشته‌ها، از خرید صرف نظر شود.

  • مشورت با مشاوران تحصیلی و معلمان

در بیشتر مواقع دانش‌آموزان اطلاعات کافی از کیفیت کمک‌درسی‌ها ندارند و صرفا به دلیل شهرت کتاب سراغ آن می‌روند. توصیه می‌شود که قبل از استفاده از کتاب کمک درسی حتما درباره آن با مشاوران و معلمان خود مشورت کنید تا انتخابی مطمئن و متناسب با ویژگی‌های درسی‌تان خریداری کنید.

  • پرهیز از خرید متعدد کتاب کمک آموزشی

با توجه به اینکه سالانه تعداد زیادی کتاب کمک آموزشی  نگارش و برای عرضه در بازار ارائه می‌شود، برخی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که احتمالا خرید بیش از حد این کتاب‌ها باعث پیشرفت درسی آن‌ها می‌شود؛ این تصور کاملا اشتباه است! اکثر مشاوران آموزشی معتقدند که تمرکز بیش از حد روی کتاب کمک درسی نه تنها باعث پیشرفت درسی نمی‌شود بلکه سردرگمی دانش‌آموزان و بهم‌ریختگی دانش‌آموزان را نسبت به مطالب درسی افزایش می‌دهد.

  • مطالعه درسنامه و توضیحات هر درس

اینکه محتوای درسی کتاب های کمک آموزشی به اندازه‌ای باشند که برای دانش‌آموزان قابل‌فهم باشند و صرفا به توضیحات خلاصه اکتفا نکرده باشند از عوامل مهمی است که به هنگام خرید آن‌ها باید در نظر گرفت؛ چرا که اگر این توضیحات خلاصه و به‌صورت مختصر بیان شده باشند باعث فهم ناقص از مطالب درسی می‌شوند که در روند مطالعه دانش‌آموزان تاثیرگذار است.

برای استفاده از کتاب کمک درسی مناسب چه ویژگی‌هایی از آن را باید مد نظر قرار دهیم؟

 هنگام تهیه کتاب کمک درسی علاوه بر رعایت نکات بالا  نیاز است که اطلاعات کافی درباره ویژگی‌های یک کتاب کمک آموزشی خوب داشته باشیم. برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • استفاده از تمرینات کاربردی و مهم

اساسا داشتن تمرینات مفید و کاربردی( خصوصا نمونه سوالات پرتکرار) تاثیر زیادی در پیشرفت تحصیلی دانش‌اموزان دارد؛ چرا که اساسا بخش زیادی از فرآیند یادگیری در مواجه با همین تمرینات اتفاق می‌افتد و اگر یک کتاب کمک درسی نتواند سطح استانداردی از داشتن این تمرینات را پوشش دهد احتمالا در استقبال دانش‌آموزان با شکست مواجه می‌شود.

برای استفاده از کتاب کمک درسی مناسب چه ویژگی‌هایی از آن را باید مد نظر قرار دهیم؟

  • پوشش کامل همه مباحث درسی

از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب کمک آموزشی این است که هیچ مبحث درسی را جا نیندازد و دانش‌آموز را از مطالعه دیگر درسنامه‌ها بی‌نیاز کند؛ به همین دلیل پوشش کامل مباحث درسی از ویژگی‌های تاثیرگذار برای کمک‌درسی‌ها به حساب می‌آید و نیاز است دانش‌آموزان موقع تهیه کتاب کمک درسی حتما به آن توجه کنند.

  • وجود بخش خلاصه درس‌ در هر فصل

از آن جایی که مطالعه چکیده و خلاصه درس‌ها خصوصا در ایام امتحانات باعث افزایش کیفیت مرور و جمع‌بندی دانش‌آموز می‌شود، داشتن یک خلاصه کاربری و مفید می‌تواند کاربرد کتاب های کمک آموزشی را بیشتر کند و عمده نیاز‌های دانش‌آموزان را در بر بگیرد.

  • وجود آزمون‌های جامع برای جمع‌بندی

به طور کلی از نیاز‌های اساسی دانش‌آموزان، ارزیابی دقیق نسبت به کیفیت مطالعه درسی‌شان است. به همین دلیل شرکت در آزمون‌های مهم سال‌های قبل و آزمون‌هایی که از سوالات پرتکرار و کاربردی طراحی شده‌اند می‌تواند باعث رفع اشکالات درسی آن‌ها شود. در همین راستا داشتن این آزمون‌های جامع و کاربردی از ویژگی‌های مهم کتاب های کمک آموزشی به حساب می‌آید.

  • انطباق با محتوای کتاب درسی

با شروع سال تحصیلی، برخی از محتوای آموزشی کتاب‌های درسی دستخوش تغییر و به‌روز‌رسانی می‌شوند؛ به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که این تغییرات در نگارش کتاب های کمک آموزشی هم رعایت شود. در واقع نیاز است دانش‌آموزان برای استفاده از کتاب کمک درسی نسبت به به‌روز‌بودن و تغییرات محتوای آن اطمینان حاصل کنند.

بهترین انتشارات‌ کتاب کمک درسی کدامند؟

بعد از آشنایی با ویژگی‌های کتاب کمک آموزشی نیاز است با انتشارات مهمی که موقع تهیه کتاب کمک درسی سراغ آن‌ها می‌رویم، آشنا شویم. برخی از مهم‌ترین انتشارات‌ عبارتند از:

  • انتشارات گاج

این انتشارات به عنوان یکی از بزرگترین مراکز چاپ و نشر کمک‌درسی در کشور به حساب می‌آید که به نوعی می‌توان از آن به عنوان بانک کتاب یاد کرد. این انتشارات سری‌های متفاوتی از کتاب های کمک آموزشی را با نام‌های: میکرو طلایی، مینی میکرو، آی کیو پلاس و …. در بازار عرضه می‌کند.

  • انتشارات خیلی سبز

یکی دیگر از انتشاراتی که به طراحی‌های گرافیکی و محتوای ایده‌آل شب امتحانی برای همه مقاطع معروف است، انتشارات خیلی سبز است. این انتشارات هم به عنوان یک بانک کتاب، کتاب‌هایی را در سری‌های متفاوت پیشتاز، جامع، تیزهوشان و …. چاپ و منتشر کرده است.

  • انتشارات مهر و ماه

این انتشارات هم جزو گزینه‌های دانش‌آموزان موقع تهیه کتاب کمک درسی است. این انتشارات با کتاب‌هایی مثل لقمه و جمع‌بندی، خصوصا برای ماه‌های پایانی سال تحصیلی در بین دانش‌آموزان مطرح است.

  • انتشارات مبتکران

انتشارات مبتکران با ارائه نمونه سوالات متنوع و کاربردی و همچنین درسنامه‌های جامع، از گزینه‌های مطلوب دانش‌آموزان برای استفاده از کتاب کمک درسی است. این کتاب‌ها می‌توانند به عنوان منبعی جامع برای دانش‌آموزان در جهت درس‌خواندن مفید مورد استفاده قرار بگیرند.

بهترین سایت‌ها برای خرید کتاب کمک درسی کدامند؟

شاید امروز خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌مند باشند به جای صرف وقت و انرژی زیاد برای خرید کتاب کمک درسی، آن را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی سفارش دهند، به همین دلیل نیاز است به فروشگاه‌های معتبر در این حوزه دسترسی داشته باشند. در اینجا به معرفی تعدادی از این سایت‌های معتبر اشاره می‌کنیم:

  • بانک کتاب کنکور

در این سایت امکان خرید (با تخفیف) کتاب های کنکوری و دیگر کتاب های کمک آموزشی وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از فیلترهای متنوعی مثل : انتشارات، نویسنده، پایه تحصیلی و … کتاب مورد نظر خود را سفارش دهند.

  • شهر کتاب آنلاین

این سایت علاوه بر اینکه امکان سفارش کتاب کمک درسی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند، محصولات فرهنگی متنوع دیگری را هم برای فروش ارائه می‌کند و امکان ارسال رایگان برای خرید‌های بالای 300 هزار تومان را فراهم کرده‌است.

  • گاج مارکت

این فروشگاه به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراکز فروش آنلاین کتاب، دسته‌بندی‌های متفاوتی برای فروش کتاب دارد. این فروشگاه علاوه‌ بر فروش کتاب های کمک آموزشی، کتاب‌های زبان، کتاب‌های عمومی، کتاب کودک و نوجوان و …. را نیز برای خرید به مشتریان ارائه کرده‌است.

  • پایتخت کتاب

این فروشگاه اینترنتی نیز به عنوان یکی از مراکز فروش آنلاین و بانک کتاب شناخته می‌شود و علاوه بر کتاب‌های درسی و کمک‌درسی، انواع کتاب برای کنکور و مطالعه زبان را نیز به مشتریان عرضه می‌کند.

کتاب کمک درسی آنلاین و هوشمند چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از امکاناتی جذابی که در طی این سال‌ها برای دانش‌آموزان قابل‌توجه بوده است، استفاده کتاب کمک درسی آنلاین است. کمک‌درسی‌های آنلاین خصوصا بعد از شیوع ویروس کرونا و گسترش آموزش مجازی در بین دانش‌آموزان عمومیت یافته‌است. این کمک‌درسی‌ها به دلیل امکانات پیشرفته آموزشی و هزینه‌های به مراتب کمتر از کتاب‌ های کمک آموزشی برای دانش‌آموزان جذابیت دارد. یکی از مهم‌ترین کمک‌درسی‌های آنلاینی که از امکانات متنوع و جذابی برای دانش‌آموزان برخوردار است، بسته های آموزشی مُنتا است. برخی از امکانات این بسته عبارتند از:

کتاب کمک درسی آنلاین و هوشمند چه مزیت‌هایی دارد؟

  • درسنامه مفهومی

در این بسته‌ها برای تمامی درس‌ها، درسنامه مفهومی در نظر گرفته شده‌است که این درسنامه‌ها به صورت مبحث به مبحث و با خُرد‌کردن محتوای آموزشی، امکان یادگیری سریع (زیر 1ساعت) را برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌است.

  • ویدیو‌های آموزشی

 کتاب کمک درسی آنلاین مُنتا دسترسی به تدریس برترین اساتید کشور را در دروس مختلف برای دانش‌آموزان میسر می‌کند. هیئت علمی مُنتا که از اساتید برتر ایران هستند هر مبحثی که نیاز به تدریس داشته‌باشد را به صورت مفصل برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهند تا آن‌ها نگران یادگیری کامل مباحث نباشند.

  • تمرینات‌ سطح‌بندی‌شدی

از ویژگی‌های برجسته این بسته‌ها، ارائه تمرینات طبقه‌بندی‌شده در سه سطح آموزشی، تثبیت و تسلط است. در واقع دانش‌آموزان می‌توانند با حل این تمرینات کاربردی در هر سطحی که هستند، وضعیت درسی خود را ارتقا دهند.

  • ایستگاه خودآزمایی آنلاین

از دیگر مزیت‌های کتاب کمک درسی آنلاین، امکان ارزیابی مداوم و سنجش عملکرد درسی توسط خود دانش‌آموزان است. بسته های آموزشی مُنتا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان بتوانند بعد از مطالعه درسنامه و تماشای ویدیوی آموزشی و همچنین بعد از حل تمرینات، در ایستگاه خودآزمایی آنلاین، از خودشان آزمون بگیرند تا کیفیت مطالعه و اشکالات درسی‌شان را متوجه شوند.

در نهایت

با خطر نشان کرد که امکانات منحصر به فرد این بسته‌ها مثل تمرینات سطح‌بندی‌شده و خودآزمایی آنلاین از جمله مواردی است که در کتاب های کمک آموزشی وجود ندارد و به دانش‌آموزان امکان ارتقا علمی را به صورت مرحله به مرحله نمی‌دهد. همچنین این بسته‌ها در دو سری متفاوت برای دانش‌آموزان تهیه و تولید شده‌اند: سری جامع و سری شبیه‌ساز کنکور. هر کدام از این سری‌ها با در نظر گرفتن نیازهای متفاوت دانش‌آموزان، مسیر هموار تری را پیش‌روی داوطلبان می‌گذارند.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا