کنکور

آمادگی کنکور با عبور از 3 دوره حیاتی!

آمادگی کنکور چند مرحله دارد؟ این سوالی است که ذهن اغلب دانش‌آموزان کنکوری را درگیر خود می‌کند. کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که شما در طول زندگی تحصیلی خود می‌گذرانید. بسیاری آن را آزمون سرنوشت‌ساز کنکور می‌نامند، اما اگر این لقب به شما استرس می‌دهد کاملا حق دارید! برای اینکه به خوبی خود را برای این آزمون آماده کنید، در مرحله اول باید استرس خود را کنترل کنید و این امر جز با داشتن مشاورانی خوب، معلمانی دلسوز و خانواده‌ای حمایت‌گر ممکن نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید اصولی در این مسیر پیش بروید و در میان راه خسته نشوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با منتا همراه باشید تا با بررسی 3 دوره حیاتی آمادگی کنکور، جایگاه فعلی خود را تشخیص داده و به بهترین شکل از این سال تحصیلی عبور کنید.

چه عواملی در آمادگی کنکور تاثیرگذار هستند؟

هر هدفی که در زندگی داشته باشید باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. رسیدن به هر هدف بلند مدت و کوتاه مدتی نیازمند آمادگی‌های ذهنی و جسمی مناسب است. کنکور نیز به عنوان یک آزمون مهم نه تنها آینده تحصیلی، بلکه آینده شغلی و جایگاه اجتماعی شما را در سال‌های آینده مشخص می‌کند. به همین دلیل لازم است برای موفقیت در این آزمون از لحاظ ذهنی و جسمی خود را آماده کنید. چرا آمادگی جسمانی به اندازه آمادگی ذهنی مهم است؟ زیرا قرار است در یک سال آینده شما ساعت‌های زیادی را پشت میز مدرسه و آموزشگاه و سپس پشت میز خودتان برای مطالعه صرف کنید. به همین علت باید از لحاظ بدنی نیز خودتان را قوی کنید.

در روزهایی که برای کنکور درس می‌خوانید، ورزش کردن را فراموش نکنید. ورزش علاوه بر اینکه به جسم‌تان کمک می‌کند، با ترشح هورمون‌های آندروفین (هورمون شادی) در مغز باعث احساس شادی در شما می‌شود. تمرین‌های تمرکز نیز از جمله کارهایی هستند که باید در زمینه آمادگی کنکور انجام دهید. تمرین‌های ساده زیر به شما در بالا بردن تمرکز کمک می‌کنند و با کمترین هزینه ذهن‌تان را برای ساعت‌های طولانی درس خواندن و آزمون آماده می‌کنند:

آمادگی کنکور

تمرین های تمرکز

1-کتابی را باز کنید و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف یکی از صفحه‌های آن را بشمارید. این کار را یک بار دیگر انجام دهید تا از صحت عدد به دست آمده مطمئن شوید. سپس کل کلمات صفحه را با حرکت چشم بشمارید.

2-روی یک صندلی بشینید. زمان بگیرید و ببینید چقدر می‌توانید بی حرکت روی صندلی بمانید. این تمرین یکی از معروف‌ترین تمرین‌های ساده برای افزایش تمرکز است و آن قدر که فکر می‌کنید آسان نیست. دقت داشته باشید که این تمرین به شما برای بالا رفتن تمرکز و آمادگی کنکور بسیار کمک می‌کند.

3-از استرس دوری کنید! در تمام طول شبانه روز سعی کنید از هرگونه تنش و فشاری که موجب بالا رفتن تپش قلب و انقباض ماهیچه‌های‌تان می‌شود دوری کنید.

4-یک میوه را بردارید و از تمامی جهات به آن نگاه کنید. سعی کنید تمام ذهن خود را روی این میوه متمرکز کنید و به هیچ چیزی جز آن فکر نکنید. با این تکرار این کار سطح تمرکز شما تا حد زیادی بالا می‌رود و به آمادگی کنکور یا هر امتحان و چالش دیگری در زندگی شما کمک بسیاری می‌کند.

5-دراز بکشید و عضلات‌تان را ریلکس کنید. در این حین سعی کنید تنها به ضربان قلب‌تان بیاندیشید. اگر این تمرین را به طور مداوم تکرار کنید، پس از مدتی متوجه می‌شوید که می‌توانید صدای جریان خون را در بدن‌تان به شکل حیرت‌انگیزی بشنوید!

آمادگی کنکور به طور کلی چند دوره دارد؟

به طور کلی آمادگی برای کنکور سه دوره دارد. در طول یک سال مطالعه دانش‌آموزان برای کنکور، از لحاظ روحی و روانی افت و خیزهای فراوانی برای‌تان پیش می‌آید. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اینکه سال کنکور را به خوبی پشت سر بگذاریم، توانایی مدیریت استرس و تداوم در مطالعه و عملکرد است. مهم نیست چند ساعت درس می‌خوانید، مهم این است که چطور می‌خوانید و در هر دوره چند تست می‌زنید. پس با پیدا کردن روش‌های مناسب تست زنی و مطالعه می‌توانید بخش عمده‌ای از مسیر را موفقیت‌آمیز طی کنید. برای دسترسی به سوالات کنکور و آزمون‌های منتا ما اینجا کلیک کنید.

کتاب های تست

مرحله اول: شور و اشتیاق اولیه داوطلبان

همه ما در ابتدای یک کار با اشتیاقی بیش از پیش شروع می‌کنیم و تصور می‌کنیم هرگز آن را رها نخواهیم کرد. اما حقیقت این است که شور و اشتیاق اولیه تنها شروع کار است و به مرور از آن کاسته می‌شود. دراولین مرحله آمادگی کنکور نیز همین اتفاق برای داوطلبان می‌افتد. همه در روزهای آغازین سال تحصیلی پر از اشتیاق هستند و در ابتدای مسیر هدف نهایی خود را مشخص می‌کنند. این هدف بسته به پیشینه دانش‌آموز در سال‌های تحصیلی گذشته، علاقه او به رشته‌ای خاص، راهنمایی مشاورین، میزان تاثیر خانواده و … تعیین می‌شود. همه دانش‌آموزان در ابتدای مسیر اقدام به خرید کتاب‌های تست و خلاصه درس فروانی می‌کنند و به طور کلی پر از اشتیاق برای تحصیل و ادامه راه‌شان هستند. اما آیا این شور و اشتیاق تا پایان مسیر با داوطلبان می‌ماند؟ جواب این سوال در درصد بالایی از مواقع ((خیر)) است.

ممکن است تعدادی از داوطلبان حتی در روزهای آغازین هم کار خود را این چنین با شور و انرژی آغاز نکنند. عده‌ای از دانش‌موزان مانند پشت کنکوری‌های عزیز، که سال یا سال‌های گذشته را نیز تلاش کرده‌اند و نتیجه مطلوب‌شان را نگرفته‌اند، به احتمال زیاد سال تحصیلی جدید را با چنین انرژی آغاز نمی‌کنند. برخی نیز ممکن است از تابستان مطالعه را شروع کرده باشند. این عزیزان نیز غالبا انرژی چندانی برای شروع سال تحصیلی ندارند. اگر شما هم به چنین به انگیزگی دچارید و تمایل چندانی به درس خواندن و شرکت در آزمون کنکور ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که بیش از این خود را در این مسیر گرفتار نکنید. زیرا بدون داشتن یک هدف و اشتیاق کافی برای درس خواندن، گذراندن این مسیر بیش از دیگران برای‌تان سخت می‌شود. پس بهتر است شانس خود را در راه‌های دیگری بیابید، زیرا لزومی ندارد مسیر همه به درس و دانشگاه ختم شود!

دوره اول چقدر طول می‌کشد؟

دوره مطالعه پر انرژی برای بیشتر داوطلبان در حدود دو تا سه ماه و شاید هم کمتر از یک ماه برای برخی از داوطلبان طول می‌کشد. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر این طول این دوره، نحوه مطالعه و روحیه شما است. هر قدر برنامه‌ریزی منظم‌تری داشته باشید و طبق همان برنامه روزهای‌تان را پیش ببرید، انرژی و انگیزه شما برای مطالعه نیز بیشتر دوام می‌آورد.

آمادگی کنکور

مرحله دوم: خستگی و دلسردی داوطلبان در دوره میانی مطالعه

مرحله دوم یا مرحله میانی یکی از مراحل بحرانی داوطلبان به شمار می‌رود. بسیاری از دانش‌آموزان در میانه راه به دلایلی خسته می‌شوند، از هم‌دوره‌های‌شان جا می‌مانند و راه را برای دیگران باز می‌کنند. دوره دلسردی و خستگی از مطالعه در آمادگی کنکور تاثیر بسیاری می‌گذارد و ممکن است برای همه داوطلبان پیش بیاید. نکته مهم این است که چطور جلوی این خستگی را بگیریم و دوباره به مسیر مطالعه و رشد بازگردیم. اگر شما هم در طول مسیر مطالعه‌تان به این مشکل دچار شده‌اید، این 10 نکته کلیدی را رعایت کنید:

راه‌های مقابله با دلسردی در سال کنکور

1-برنامه‌ریزی خود را بازنگری کنید. در بسیاری از موارد برنامه‌ریزی ضعیف یا همگام نشده با شرایط‌تان شما را از درس خواندن خسته می‌کند.

2-به توانایی‌های خود دقت کنید و به هیچ عنوان پیش از حد توان جسمی و ذهنی‌تان از خود کار نکشید.

3-اگر دچار افسردگی و خستگی هستید در مرحله اول از مشاور و در مرحله دوم از والدین خود برای مدیریت استرس‌تان کمک بگیرید.

4-از مقایسه خودتان با سایر داوطلبان ودوستان‌تان پرهیز کنید. هر فرد توانایی‌های مختص به خود را دارد و قرار نیست یک مسیر را همگی یکسان طی کنند.

5-ممکن است در اثر یاد نگرفتن یک مطلب درسی و تکرار مکرر آن دچار خستگی و دلسردی شده باشید. اگر این مشکل شماست، از معلم‌های‌تان کمک بگیرید و مشکل‌تان را حل کنید.

6-هیچ ایرادی ندارد اگر برای مدتی، به اندازه چند روز درس خواندن را رها کنید و به فعالیت‌های دلخواه‌تان بپردازید. به شرطی که پس از بهتر شدن حالت‌تان دوباره به مطالعه بازگردید.

7-همان‌طور که قبل‌تر ذکر کردیم، ورزش و فعالیت بدنی یک قدم مهم در آمادگی کنکور محسوب می‌‎شود. پس سعی کنید در روز حتما زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

8-فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین عولامل خستگی و دلسردی در سال کنکور، نداشتن خواب و استراحت کافی است. پس به هیچ عنوان از زمان خواب‌تان برای مطالعه نکاهید به طور کافی استراحت کنید.

9-قطعا شما هم از درس خواندن و شرکت در کنکور هدف خاصی دارید. اگر در مسیر مطالعه و آمادگی کنکور دچار خستگی شدید، هدف و دانشگاه و رشته مورد علاقه‌تان را تصور کنید تا برای رسیدن به آن دوباره شور و انرژی داشته باشید.

10-مدام خود را ستایش کنید! بله، هیچ اشکالی ندارد خودتان را تحویل بگیرید و بابت موفقیت‌هایی که کسب می‌کنید به خود آفرین بگویید.

میز مطالعه

مرحله سوم: جهش ناگهانی

دوره جهش زمانی است که تقریبا تمامی کنکوری ها به میدان می‌آیند و برهه مهمی در آمادگی کنکور به حساب می‌آید. بسیاری از داوطلبان که در ماه‌های آغازین به خوبی مطالعه نکرده‌‎اند، به واسطه نزدیک شدن به کنکور و دیدن تلاش‌های اطرافیان‌شان برای مطالعه و رساندن خودشان به سطح آزمون تلاش می‌کنند. شاید تصور کنید این کار بیهوده است، اما باید بدانید که اگر در این دوره برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و اصولی درس بخوانید می‌تنوانید از بسیاری از داوطلبان جلو بزنید. البته فراموش نکنید که 3 ماه پایانی دوره آمادگی کنکور زمانی است که همه در حال تلاش هستند و اگر لحظه‌ای غفلت کنید از غافله جا می‌مانید.

اما دقت داشته باشید که مطالعه از ابتدا قطعا بهتر از مطالعه طوفانی در سه ماه آخر است؛ زیرا اگر از ابتدا شروع کنید قطعا می‌توایند مباحث را بیشتر و مفیدتر بخوانید و فرصت دوره بیشتری نیز خواهید داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه‌تان را به ماه‌های پایانی موکول نکنید. علاوه بر این، ممکن است دیر شروع کردن خود موجب ایجاد استرس و نگرانی شود و در توانایی شما برای مطالعه و تست زنی اخلال ایجاد کند. اما اگر اکنون در چنین شرایطی به سر می‌برید و تازه قصد دارید که شروع به مطالعه کنید، این چند نکته را رعایت کنید تا نتیجه مطلوب‌تان را دریافت کنید:

نکات مطالعه مفید در سه ماه پایانی آمادگی کنکور

1-از ابتدای مطالعه بودجه‌بندی مورد نظرتان را مشخص کنید؛ یعنی تعیین کنید که کدام درس‌ها و کدام مباحث آن ها برای‌تان مهم است تا همان‌ها را مطالعه کنید و زمان‌تان را هدر ندهید.

2-روزهای عید روزهای حساس و حیاتی برای شما هستند. برای این دوره به خوبی برنامه‌ریزی کنید و تا زمان‌تان هدر نرود.

3-زمان‌تان را صرف مطالعه نکنید و بیشتر تست بزنید.

4-فراموش نکنید که کنکور پلی است به سوی موفقیت و آینده‌ای روشن برای شما، پس با انرژی مثبت تلاش کنید و همواره به خودتان، اهداف و آینده‌تان خوشبین باشید.

آمادگی کنکور

سخن پایانی

در مقاله آمادگی کنکور و راه‌های بهبود عملکرد در این سال تحصیلی سعی کردیم شما را با مسیر کلی و دست‌اندازهای پیش‌روی‌تان آشنا کنیم. هدف ما کاهش استرس شما وروشن کردن یک مسیر عالی برای رسیدن به اهداف‌تان است. ما در منتا نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم تا شما به هدف نهایی و رشته مورد علاقه‌تان در بهترین دانشگاه‌های ایران دست پیدا کنید و در نهایت حس خوبی داشته باشید. فراموش نکنید  که آمادگی کنکور شامل آمادگی‌های ذهنی و جسمی می‌شود، پس اگر قصد دارید در این آزمون بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید، تمامی جوانب را رعایت کنید تا به هدف دلخواه‌تان برسید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا