5 راه کلیدی برای کاهش استرس شب کنکور

استرس شب کنکور یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که دانش‌آموزان کنکوری با آن مواجه می‌شوند. چه در حال حاضر کنکوری باشید و چه نباشید، احتمالا با این ترس آشنایی دارید و به نوعی آن را تجربه کرده‌اید. استرس نوعی تنش عاطفی یا جسمی است که بدن انسان در شرایط گوناگون با آن مواجه می شود؛ هر نوع واقعه یا فکری که در شما ناامیدی و یا عصبانیت ایجاد کند به شما استرس می‌دهد. کنکور به عنوان یک واقعه تاثیرگذار در طول زندگی تمامی دانش‌آموزان را درگیر خود می‌کند و شب کنکور همان زمانی است که احتمالا سطح استرس بسیاری از کنکوری‌ها به اوج خود می‌رسد. اما چطور می‌توان با این استرس مواجه شد و بر آن غلبه کرد؟ آیا اصلا راهی برای مدیریت این استرس وجود دارد؟ بله! هیچ ترسی نیست که شما نتوانید به آن غلبه کنید و تنها کافی‌ست راه‌های این موضوع را به طور علمی بیابید.

چه استرس شب کنکور داشته باشید چه نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید؛ زیرا در هر دو حالت به آرامش می‌رسید و ذهن‌تان از افکار منفی خالی می‌شود. برای اینکه شب کنکور را آسان بگذرانید، در ادامه این مطلب با منتا همراه باشید.

چرا شب کنکور استرس می‌گیریم؟

شب کنکورهمان زمانی است که شما در شرف یکی از مهم‌ترین وقایع زندگی تحصیلی‌تان قرار دارید. تصور کنید یک سال درس خوانده‌اید، تلاش کرده‌اید، از تفریحات‌تان چشم‌پوشی کرده‌اید و فردا زمانی است که باید بهترین خود را به نمایش بگذارید. همین موضوع ممکن است به بسیاری از دانش‌آموزان استرسی بیش از حد عادی وارد کند. البته این استرس تا حد زیادی قابل کنترل است، اگر در تمام طول تحصیل از مشاورین و معلمین حرفه‌ای و حمایت‌گر برخوردار باشید.

یکی از مهم‌ترین نهادهایی که به کنترل استرس دانش‌آموزان در شب کنکور کمک می‌کند، نهاد خانواده است. خانواده می‌تواند تا حد قابل توجهی از استرس فرزند خود بکاهد، اما این موضوع نیز نیازمند آموزش‌هایی ساده است. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم به عنوان پدر یا مادر نیز از این مقاله منتا استفاده کنید تا بتوانید فرزند خود را در این شب حیاتی به خوبی حمایت کنید.

استرس شب کنکور

آیا استرس شب کنکور برای همه پیش می‌آید؟

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که: فقط من هستم که استرس دارم؟ چرا با اینکه خوب درس خواندم باز هم استرس دارم؟ اگر فکر می‌کنید شما تنها کسی هستید که به این مشکل دچار شدید، سخت در اشتباهید! استرس کنکور برای همه دانش‌آموزان پیش می‌آید، برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر. در بعضی موارد کسانی که بیشتر درس خانواده‌اند بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؛ زیرا همواره می‌ترسند چیزی را جا بیاندازند و به نوعی کمالگرایی دچار می‌شوند. پس اگر دچار این ترس و استرس شده‌اید اصلا نگران نباشید و خودتان را به هیچ عنوان دست کم نگیرید!

راه های مقابله با استرس شب کنکور چیست؟

حال که درباره استرس شب کنکور کمی دانستید و تا این‌جای کار همراه ما آمدید، می‌خواهیم اصل مطلب یا همان راه‌های مقابله با استرس شب کنکور را به شما نشان دهیم. این تکنیک‌ها بسیار ساده و ابتدایی هستند و پیش بردن‌شان برای همه ممکن است. شب کنکور بر خلاف چیزی که برای همه جاافتاده اصلا ترسناک نیست، اگه فقط چند تا دستورالعمل ساده منتا را اجرا کنید!

1-برای کاهش استرس شب کنکور، یک شب را درس نخوانید!

ممکن است این کار از نظر شما نشدنی باشد، اما به هیچ عنوان نباید شب قبل کنکور را به درس خواندن اختصاص دهید. مطالعه در این زمان نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه به دلیل زمان کمی که در اختیار دارید بیشتر موجب استرس می‌شود. قطعا نمی‌توانید هر آنچه در 1 سال اخیر مطالعه کرده‌اید را در یک شب دوره کنید، پس کتاب‌ها و یادداشت‌های‌تان را برای یک شب کنار بگذارید! مطالعه در شب کنکور یک تکنیک اشتباه است، زیرا باعث می‌شود اطلاعات در ذهن‌‎تان به هم بریزد. البته پیشنهاد می‌کنیم در یک هفته مانده به کنکور از مطالعه مطالب جدید خودداری کنید و فقط زمان‌تان را به دوره اختصاص دهید، اما شب کنکور باید به کلی کتاب‌ها را کنار بگذارید.

درس خواندن

2-به فعالیت دلخواه‌تان بپردازید.

فیلم دیدن، گوش دادن به موسیقی، وقت گذرانی با خانواده و دوستان و … همگی گزینه‌های پیش روی شما برای فرار از استرس کنکور هستند. فراموش نکنید که فردا از آن شماست و هر اتفاقی که رخ دهد شما مسیر صحیح زندگی خود را خواهید یافت! پس این شب را در کنار کسانی که دوست‌شان دارید بگذرانید و یا وقت خود را صرف فعالیت‌هایی کنید که به کاهش استرس‌تان کمک می‌کنند. فعالیت‌هایی که می‌توانید در این شب به آن‌ها بپردازید بسیار هستند، فقط کافی‌ست علاقه‌های خود را بشناسید. اما پیشنهاد می‌کنیم ترجیحا از فعالیت‌های استرس‌زا بپرهیزید، زیرا هدف همه این‌ها پایین آوردن سطح استرس شماست، نه بالا بردن آن!

فیلم دیدن، بازی‌های فکری، مطالعه آزاد، ورزش کردن، گشت و گذار با دوستان و… می‌توانند از جمله فعالیت‌های مفید برای کم کردن‌ استرس شب کنکور باشند. البته انتخاب هر یک از این موارد به روحیات شما بستگی دارد و در این مورد نمی‌توان یک حکم کلی برای همه دانش‌آموزان صادر کرد!

3-پرهیز از شب‌بیداری برای کاهش استرس شب کنکور

مهم‎ترین چیزی که در روز کنکور به آن نیاز دارید، انرژی کافی است. جذب این انرژی از طریق خواب و تغذیه مناسب حاصل می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم شب قبل از کنکور نهایتا تا ساعت 11 شب به رخت خواب بروید. حتی اگر خوابتان نمی‌آید، چشم‌های‌تان را ببندید و سعی کنید ذهن‌تان را از هر فکر و خیالی خالی کنید. ممکن است انجام این کار برای شما سخت باشد، مخصوصا د ر حالتی که استرس امان‌تان را بریده است! اما پیشنهاد می‌کنیم فاکتور خواب کافی و استراحت را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و حتما آن را رعایت کنید.

برای رعایت ساعت خواب در دانش‌آموزان، سبک زندگی خانواده یک موضوع تاثیرگذار محسوب می‌شود. در سال کنکور علاوه بر خود دانش‌آموزان، زندگی خانواده‌ها نیز تا حد زیادی تحت شعاع قرارمی‌گیرد؛ به عنوان مثال اگر ساعت خواب خانواده استاندارد نباشد، رعایت این موضوع برای خود دانش‌آموز نیز مشکل خواهد شد. پس اگر به عنوان والدین همراه ما هستید، از شما تقاضا می‌کنیم که در این مورد با فرزند خود نهایت همکاری را به عمل آورید.

تنظیم ساعت خواب

4-تغذیه خوب فراموش نشود!

تغذیه مناسب همان چیزی است که در شب کنکور و چه در طول سال به آن نیازمندید. شب قبل از کنکور شام را حداکثر تا ساعت 8 میل کنید. تا جای ممکن از غذاهای تند، چرب، ادویه‌دار و فست‌فودها بپرهیزید. خوردن غذاهاغی چرب و مضر علاوه بر اینکه بر روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد، ممکن است باعث مشکلات جسمی، بالا رفتن تپش قلب و در نتیجه افزایش استرس نیز بشود. پس اهمیت تغذیه مناسب را بر کاهش استرس شب کنکور به هیچ عنوان دست کم نگیرید!

5-دقیقه نودی نباشید!

شب قبل از کنکور همه وسایل مورد نیاز تان را آماده کنید. این کار علاوه بر اینکه به امورتان نظم می‌دهد، به کم شدن استرس‌تان نیز کمک می‌کند؛ زیرا با جمع کردن وسایل سر صبر و حوصله با خیالی آسوده به رخت‌خواب می‌روید و دیگر چیزی را جا نمی‌گذارید. عمده وسایلی که برای روز کنکور نیاز دارید شامل این موارد هستند: شناسنامه، کارت ملی، چند عدد مداد نرم، پاک کن، کارت ورود به جلسه، گیره و یا بند برای وصل کردن کارت به لباس در روز آزمون.

سخن پایانی

شب کنکور برخلاف اسمش می‌تواند بسیار آسان بگذرد، اگر به خودتان مسلط باشید و به توصیه‌های منتا به خوبی گوش کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم فردا از آن شماست و هیچ چیزی با قطعیت موفقیت یا عدم موفقیت شما را در زندگی مشخص نخواهد کرد. پس با آرامش آخرین ساعات باقی‌مانده به آزمون را بگذرانید و فراموش نکنید هر اتفاقی که بیافتد، منتا کنار شما بوده و خواهد بود.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا