6 حقیقت جالب درباره‌ی مغز که نمی‌دانستید!

6 حقیقت جالب درباره‌ی مغز که نمی‌دانستید!

مغز یکی از جذاب‌ترین اندام‌های بدن شماست که افکار، اعمال و احساسات شما را کنترل می‌کند. اگر در مورد آن فکر کنید، مغز تا حد زیادی مسئول شخصی‌ست که الان هستید یا در آینده خواهید شد!

ممکن است که در درس زیست‌شناسی، نحوه عملکرد ارگان اصلی و اینکه از چه چیزی ساخته شده است را مطالعه کرده باشید. در اینجا شش واقعیت کمتر شناخته‌شده از این اندام عجیب و غریب را با هم می‌خوانیم.

1- مغز بزرگتر به معنای هوش بهتر نیست!

در فیلم مگامایند، نابغه شیطانی سر واقعا بزرگی دارد که شاید ما را به این باور رسانده باشد که مغز بزرگ یعنی هوش بهتر! اما تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع کاملا درست نیست. هوش توسط عوامل متعددی مانند تراکم نورون‌ها، اتصالات آن‌ها، ژنتیک و همچنین عوامل خارجی مثل محیطی که فرد در آن بزرگ شده است، تعیین می‌شود. اگر مغز بزرگتر به معنای هوش بهتر است، فیل‌ها و نهنگ‌ها در مقایسه با چندین گونه حیوانی دیگر از جمله ما انسان‌های نسبتا کوچک مغز، باهوش‌تر خواهند بود!

2- تمام مغز برای کارهای خلاقانه و تحلیلی درگیر می‌شود!

ممکن است بسیاری از شما باور داشته باشید که سمت چپ مغز تحلیلی‌تر و سمت راست مسئول فعالیت‌های خلاقانه شما است. دانشمندان می‌گویند که این تقسیم فقط در آناتومی بدن است. وقتی صحبت از تفکر می‌شود، هر دو ناحیه مغز با هم کار می‌کنند. علاوه بر این، هر کار یا مشکلی که با آن روبرو می‌شوید، ممکن است به درجاتی از تفکر منطقی و خلاق نیاز داشته باشد. این بدان معناست که وقتی فکر می‌کنید، کل مغز در حال کار‌کردن است!

3- مغز انسان بیش از 6000 فکر در روز دارد!

مغز شما کارهای زیادی انجام می‌دهد. روزانه شامل چندین هزار فکر است و بین افکار نیز انتقال وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز یک انسان به طور متوسط حدود 6200 فکر در روز دارد، این آمار از سوی تیمی از متخصصان روانشناسی در دانشگاه کوئینز کانادا به دست آمده است که افکار انسان را از طریق یک میلیون سیناپس مطالعه کردند.

4- چندوظیفه‌ای بودن (Multitasking) برای مغز مضر است!

اگر در حین تماشای یک کارتون قادر به مطالعه و انجام یک بازی ویدیویی هستید به شما تبریک می‌گوییم! شما چند بعدی هستید! همین عامل باعث می‌شود گاهی اوقات تشویق شوید که چندین کار را به طور همزمان مدیریت کنید!

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد که انجام چند کار، IQ را کاهش می‌دهد و برای مغز شما خوب نیست. همچنین این کار ممکن است حافظه شما را مختل کند! جابه‌جایی از یک کار به کار دیگر حواس شما را پرت می‌کند و باعث ایجاد بلوک‌های ذهنی در مغز شما می‌شود که کارایی ذهن را در دراز‌مدت کاهش می‌دهد.

5- فضای ذخیره‌سازی مغز شما هرگز پر نمی‌شود!

مغز انسان شبیه یک هارد دیسک با ظرفیت ذخیره‌سازی واقعا عظیم است! بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آزمایشی که دانشمندان دانشگاه استنفورد انجام دادند، مغز انسان می‌تواند 2.5 میلیون گیگابایت داده را ذخیره کند. دانشمندان میلیون‌ها سیناپس را اندازه گیری کردند تا به این عدد برسند!

اما نکته اینجاست که با هرمقدار اطلاعات که سعی کنید مغز را به وسیله آن تغذیه کنید، این فضا هرگز پر نمی‌شود. بلکه با ورود اطلاعات جدید، مغز به طور خودکار اطلاعات قدیمی را بیرون می‌کند.

بخشی از مغز به نام هیپوکامپ، مانند موتور جستجوگر عمل می‌کند. قشر جلوی مغز فیلتری است که تعیین می‌کند کدام اطلاعات مرتبط‌تر و کدام اطلاعات نامربوط است که حذف شود، به همین دلیل است که ما اطلاعات را فراموش می‌کنیم!

6- یادگیری دیداری کارکرد ذهن شما را بیشتر می‌کند!

مطالعات نشان می‌دهد که یادگیری دیداری حافظه‌ی بلند مدت شما را فعال می‌کند. این مسئله به شما کمک می‌کند تا بیش از 85 درصد از آنچه را که تجربه می‌کنید بازیابی کنید، در حالی که تنها 10 الی 20 درصد از اطلاعات نوشتاری یا گفتاری بازیابی می‌شوند.

🔘 چه تعداد از شما به صورت دیداری یاد گرفته‌اید و احساس می‌کنید که روشی موثر برای یادگیری است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سخن آخر
به طور کلی مغز ما کارکرد پیچیده‌ای دارد و طبیعتا نمی‌شود در چند خط ویژگی‌های آن را خلاصه کرد، اما دانستن جزئیات می‌تواند ما را در استفاده پربازده‌تر از آن یاری کند. از طرف دیگر داشتن اطلاعات کافی از مغز، باعث می‌شود عوامل آسیب‌زننده به آن را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنیم.

سولات متداول
1- مغر انسان چقدر تا چه اندازه فضا برای ذخیره اطلاعات دارد؟
مغز انسان می‌تواند 2.5 میلیون گیگابایت داده را ذخیره کند. دانشمندان میلیون‌ها سیناپس را اندازه گیری کردند تا به این عدد برسند!
2- تاثیرات چندوظیفه‌ای بودن بر ذهن چیست؟
مطالعات انجام شده توسط دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد که انجام چند کار، IQ را کاهش می‌دهد و برای مغز شما خوب نیست.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا