چگونه فرزندمان را به تعادل در برنامه ریزی برسانیم؟

چگونه فرزندمان را به تعادل در برنامه ریزی برسانیم؟

خانواده‌ها بهترین‌ها را برای فرزندشان می‌خواهند. آنها می‌خواهند فرزندشان را با تجربیات و فعالیت‌های جدید آشنا کنند تا به رشد کلی او کمک کنند. در نتیجه بیشتر بچه‌ها بعد از مدرسه در چندین فعالیت فوق برنامه شرکت می‌کنند و این موضوع به آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

تمام این فعالیت‌ها انرژی زیادی از کودکان می‌گیرد. بنابراین کودکان هم مانند بزرگسالان به استراحت نیاز دارند. درک این موضوع برای والدین بسیار حائز اهمیت است که لزوما شلوغ بودن بیش از حد برنامه‌های بچه‌ها، به معنای سخت‌کوشی آن‌ها و موفقیتشان نیست!‎‌

در همین راستا در این مقاله به سوالاتی می‌پردازیم که به والدین کمک می‌کند تا بفهمند که آیا برنامه‌های فرزندشان بیش از حد شلوغ و متراکم است یا خیر؟

دکتر ماگدالنا بتلز روانشناس حوزه‌ی کودکان در یکی از کتاب‌های شاخص خود، سوالاتی را مطرح می‌کند که والدین باید از خود بپرسند تا اگر برنامه‌ریزی فرزندشان شلوغ و متراکم است، بتوانند آن را برطرف کنند.

در اینجا به برخی از سوالات مطرح‌شده در کتاب می‌پردازیم:

1- آیا کودک برای شرکت در این فعالیت‌های فوق برنامه ابراز عدم تمایل می‌کند؟

2- آیا کودک به سختی می‌تواند به خاطر بیاورد که کدام فعالیت‌ها در چه روزهایی هستند؟ به عنوان مثال: دوشنبه برای شنا و سه‌شنبه برای کلاس‌های تنیس!

3- آیا می‌توانید آخرین باری که کودک یک روز را به دور از هر فوق‌ برنامه‌ای سپری کرده است به خاطر بیاورید؟ آیا والدین می‌دانند که کودک چه واکنشی به یک روز بدون فعالیت برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌دهد؟

4- آیا کودک بیان کرده‌ است که فعالیت‌های فوق برنامه برای او شادی نمی‌آورد؟

5- آیا به نظر می‌رسد کودک از دوستان و خانواده جدا شده ‌است؟ آیا کودک مضطرب است؟

6- آیا به‌ عنوان والدین، پیگیری برنامه‌های فرزندتان سخت است یا انرژی شما را می‌گیرد؟

❇️ و اما راه‌ حل چیست؟!

اگر پاسخ بیشتر این سوالات مثبت است، والدین باید برنامه‌ی زمانی کودک خود را ارزیابی کنند! راه حل اصلی بسیار ساده است: «برنامه‌ی فرزندتان را سبک‌تر کنید!». بگذارید مدتی را استراحت کند. والدین باید به فرزندان خود اجازه دهند هر آنچه را که می‌خواهند انتخاب کنند.

والدین باید به خاطر داشته باشند که کودکان نمی‌توانند به طور همزمان روی تمام فعالیت‌های فوق برنامه تمرکز کنند. همچنین، عقب‌نشینی از یک فعالیت نباید همیشگی باشد، این می‌تواند یک استراحت به موقع باشد که باعث شود کودک شما مجددا شارژ شود. نگران نباشید! کودک می تواند بعداً به آن‌ بپردازد.

سخن آخر
تعادل کلید اصلی برنامه‌ریزی‌نکردن کودکان است! ممکن است مدتی طول بکشد تا والدین آن را به درستی انجام دهند، اما ادامه دهید چون به زودی متوجه خواهید شد که دقیقا چه چیزی برای فرزندتان مفید است. آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ آیا تا به حال احساس کرده‌اید که فرزندتان به استراحت نیاز دارد؟ چگونه این را مدیریت کرده‌اید؟ آیا نکات و ترفندهایی دارید که بخواهید با دیگر والدین مطرح کنید؟ نظرات خود را در انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

سولات متداول
1- چرا نباید برنامه کودکان شلوغ و متراکم باشد؟
اگر برنامه کودکان شلوغ و متراکم باشد، کودک توانایی انجام فعالیت‌هایی که در برنامه‌ریزی او مشخص شده را نخواهد داشت.
2- برای کاهش اضطراب کودک چه کاری را باید انجام داد؟
اگر کودک برنامه‌ریزی نا منظمی داشته باشد، ممکن است دچار اضطراب شود. بنابراین تغییر در برنامه‌ریزی او الزامی خواهد بود.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا