تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی چه تاثیری بر آینده ما خواهد گذاشت؟

آیا تاکنون به تغییرات اقلیمی که در منطقه شما اتفاق می‌افتد توجه کرده‌اید؟ یا به برخی مناطق که بارندگی‌ها با تاخیر در آنها رخ داده و باعث خشکی زمین‌ها شده است؟ یا باران‌ و طوفان‌های سیل‌آسایی که خانه‌ها را ویران می‌کنند؟ با این حال، فقط یک دهه پیش، تغییرات آب و هوایی به گونه‌ای دیگر بود. آیا فکر کرده‌اید که چه چیزی منجر به این تغییرات شدید شده است؟

تغییرات اقلیمی واقعی است و اثرات این تغییرات اکنون بیش از هر زمان دیگری مشهود است! این تغییرات فقط محدود به بارندگی‌های نابهنگام نیست بلکه افزایش فوق‌العاده دما همراه با خشکسالی‌های شدید و سیلاب‌های بی‌سابقه از جمله تغییراتی است که نمی‌شود به آنها بی‌توجه بود!

تاثیرات این تغییرات چشمگیر در آب‌و‌هوا فقط محدود به محله، شهر یا کشور شما نیست، بلکه در هر گوشه‌ای از این جهان ممکن است تاثیرات آن مشاهده شود. با گذشت هر روز، عواقب جبران‌ناپذیر این تغییرات بدتر از همیشه با ما خواهد ماند!

بر اساس مطالعه اخیر سازمان ملل متحد، جهان در چهار دهه گذشته، گرم‌ترین دمای خود از 125 هزار سال گذشته تا به امروز را تجربه کرده است! گزارش ترکیبی ناسا و NOAA (ادارۀ ملی اقیانوسی و جوی) بیان می‌کند که چگونه افزایش دما در دهه گذشته به افزایش بلایای طبیعی کمک کرده است.

آیا می‌خواهید بدانید روندهای قابل توجهی که شواهدی از این تغییرات عظیم را نشان می‌دهد چه‌ چیز‌هایی هستند؟

سطح دی‌اکسید کربن در تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی - سطح دی اکسید کربن

یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های تغییرات آب و هوایی، سطح دی‌اکسید کربن در اتمسفر است. انتشار CO2 از سوخت‌های فسیلی و سیمان با رسیدن به 417 قسمت در میلیون، در سال 2020 همه رکوردها را شکست (سطح غلظتی که بالاتر از هر نقطۀ دیگری در 2.6 میلیون سال گذشته است). با وجود اینکه قرنطینه تأثیراتی داشته است اما سطح کلی انتشار CO2 آنقدر زیاد است که این تاثیر به‌سختی می‌تواند تغییر قابل توجهی ایجاد کند!

شکستن رکورد گرما

IPCC (هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی) بیان می‌کند که چگونه افزایش دما، بسیاری از سیستم‌های پشتیبانی سیاره‌ای ما را تغییر داده است که در مقیاس‌های زمانی شاید برای قرن‌های متمادی برگشت‌ناپذیر باشند، برای مثال: اقیانوس‌ها همچنان گرم و اسیدی‌تر می‌شوند یا کوه‌ها و یخچال‌های طبیعی برای دهه‌ها یا قرن‌ها به ذوب‌‌شدن ادامه خواهند داد!

داستان یخ‌هایی که به ما می‌گوید در مشکل هستیم!

تغییر آب و هوایی - یخ های قطبی

ذوب‌ شدن ورقه یخ زمین به‌عنوان بارزترین نشانه تغییر در دهه گذشته است. قطب شمال تنها در دهه گذشته 1 درجه سانتیگراد گرم ‌شدن را تجربه کرده است در حالی که در 50 سال گذشته دمای زمین به‌طور کلی 1 درجه سانتیگراد بوده است. افزایش گرما در سال 2020 بیشتر در سمت اوراسیا از دایره قطب شمال احساس شد، جایی که یخ حتی تا پایان اکتبر تشکیل می‌شد! طبق مطالعات انجام‌شده توسط IP تقریبا تمام یخچال‌های طبیعی در کوه‌های مرتفع زمین در حال کوچک‌شدن هستند، بنابراین زندگی در آن مناطق را تغییر می‌دهند.

زمین‌های سرسبز کمتر!

جنگل‌ها از آنجایی که دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند بسیار حائز اهمیت هستند. آنها همچنین زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری بی‌شماری هستند. بدون آنها کل اکوسیستم از تعادل خارج خواهد شد. از سال 1990، جهان 1787092 کیلومتر مربع جنگل از دست داده است (تقریبا به اندازه لیبی، به‌عنوان چهارمین کشور بزرگ آفریقا). پاکسازی سریع مناطق جنگلی برای اهداف ساخت‌وساز نیز یکی از عوامل اولیه گرمایش جهانی است.

آتش‌سوزی‌های غیرقابل‌کنترل و تغییرات آب و هوایی!

آتش‌سوزی‌های شدید در ترکیه، یونان، سیبری (روسیه)، ایتالیا و ایالات متحده هزاران نفر را مجبور به تخلیۀ خانه‌های خود کرد! در 18 آگوست 2021، کوه‌ها و جنگل‌های کالیفرنیای شمالی شاهد ویرانی‌هایی بودند که سبب آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای شدند و ده‌ها خانه را به خاکستر نشاندند!

موج گرمای بی‌سابقه!

تغییرات آب و هوایی - گرمایش زمین

تابستان امسال، کالیفرنیا موجی از گرمای بی‌سابقه‌ (در حدود 48 درجه سانتیگراد) را تجربه کرد که باعث سطوح خطرناکی از قرارگرفتن در معرض گرما شد.

خشکسالی ماداگاسکار!

ماداگاسکار در حال حاضر با بدترین خشکسالی خود در 40 سال گذشته مواجه است که ناشی از سال‌ها بارندگی ناموفق و تشدید یک سری طوفان‌های شن و حملات ملخ است.

سخن آخر
تغییرات آب و هوایی یک موضوع جدی است و همه ما باید با هم تلاش کنیم تا از آسیب بیشتر به زمین جلوگیری کنیم. اگر حرکتی در مقیاس جهانی و با همکاری همه دولت‌ها در این زمینه صورت نگیرد فقط تا مدت زمان کوتاهی شاهد خسارات جبران‌ناپذیر و حتی نابود‌کننده‌ای خواهیم بود که زندگی همه انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اقداماتی که برای کمک به سبز نگه داشتن محیط خود انجام می‌دهید چیست؟ نظرات خود را پایین صفحه با ما درمیان بگذارید.

سوالات
1- تغییرات آب و‌ هوایی چگونه بر زندگی ما تأثیرگذار است؟
این تغییرات سبب اتفاقاتی مثل گرم‌شدن دمای زمین، آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه و افزایش سطح دی‌اکسید‌کربن می‌شود که بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد.
2- چرا باید نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس باشیم؟
زیرا با این کار از آسیب‌های احتمالی بر کره‌ی زمین جلوگیری می‌کند.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا