رشته داروسازی : معرفی، حقوق و درآمد، گرایش ها و دانشگاه های برتر

رشته داروسازی : معرفی، حقوق و درآمد، گرایش ها و دانشگاه های برتر

رشته داروسازی یکی از سه رشته پرطرفدار زیرگروه تجربی است. داروسازی تنها محدود به داروخانه نیست و فارغ التحصیل این رشته می‌تواند در صنایع و مشاغل متنوعی مشغول شود.

رشته داروسازی زیرگروه تجربی محسوب می‌شود و از رشته‌های دکترای عمومی است. این رشته در زیرگروه ۲ علوم تجربی قرار دارد و ضریب دروس در این زیر گروه به این شکل تعریف شده است: زمین شناسی: یک، ریاضی: سه، زیست شناسی: چهار، فیزیک: دو، شیمی: چهار. عمده درس‌های این رشته مرتبط با شیمی و زیست است و دوره تحصیل آن دست کم ۶ سال طول می‌کشد. بعد از پایان تحصیل نیز دو سال طرح اجباری پیش روی فارغ التحصیلان است. در ادامه همراه منتا باشید تا همه چیز درباره داروسازی را یاد بگیرید.

فهرست موضوعات معرفی رشته داروسازی

  • معرفی رشته داروسازی
  • توانایی های لازم برای رشته داروسازی
  • مزایا و معایب رشته داروسازی
  • آینده شغلی داروسازی
  • رشته داروسازی چند سال است؟
  • رشته داروسازی بدون کنکور
  • گرایش های داروسازی
  • دروس داروسازی
  • حقوق رشته داروسازی
  • بهترین دانشگاه های داروسازی جهان

معرفی رشته داروسازی

داروساز در داروخانه

داروسازی از رشته‌های دکترای عمومی است و بخش زیادی از درس‌های آن با شیمی و زیست‌شناسی و اصطلاحت انگلیسی سر و کار دارد. داروسازها داروهایی که پزشک و متخصص برای بیمار تجویز کرده‌اند را توزیع می‌کنند و نحوه مصرف صحیح و موثر دارو را به آن‌ها توضیح می‌دهند. یک داروساز همچنین آزمایش‌های مربوط به سلامتی و تندرستی را انجام می‌دهد، واکسیناسیون انجام می‌دهد، به درمان و داروهای تجویزشده برای بیمار نظارت می‌کند و برای سبک زندگی سالم، توصیه‌هایی ارائه می‌کند. اکثر داروسازها بعد از فارغ‌التحصیلی در داروخانه‌ها مشغول می‌شوند و برخی در شرکت‌های داروسازی یا واحدهای تحقیقاتی فعالیت می‌کنند.

توانایی های لازم برای رشته داروسازی

رشته داروسازی

مهارت تحلیلی: داروسازها باید داروهای ایمن را به طور موثر تهیه کنند. برای این منظور باید بتوانند نیازهای بیمار و دستورهای نسخه را درست بسنجند، دانش وسیع درباره تاثیرات و شرایط درست تجویز یک داروی خاص داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی: داروسازها عموما توصیه‌هایی به بیمارها می‌کنند. ممکن است لازم باشد نحوه مصرف دارو و عوارض مصرف آن را به بیمار توضیح بدهند.

مهارت‌های کامپیوتری و تسلط نرم‌افزاری: داروسازها باید مهارت‌های کامپیوتری داشته باشند تا بتوانند از هر سیستم الکترونیکی که سازمان ها انتخاب می‌کنند، استفاده کنند. صنعت داروسازی هم مشابه بسیاری از صنایع، در حال رشد و توسعه است و در این مسیر از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های کامپیوتری استفاده می‌کند.

جزئی نگری: داروسازها مسئول صحت نسخه‌هایی هستند که تحویل بیمار داده می‌شود. این افراد باید بتوانند اطلاعات لازم برای تصیمم‌‌گیری در مورد داروهای مناسب برای هر بیمار را کسب کنند؛ چراکه استفاده نادرست از داروها می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت فرد شود.

مهارت‌های مدیریتی: داروسازها – به خصوص آن‌هایی که مدیر داروخانه هستند – باید مهارت‌های مدیریتی شامل توانایی مدیریت کارمندان و داروخانه را داشته باشند.

توانایی حفظ کردن: بخش زیادی از دروس داروسازی به اصطلاحات علمی و تخصصی به زبان انگلیسی مرتبط می‌شوند. دانشجوی این رشته باید حافظه خوبی داشته باشد و بتواند زمان کافی برای به خاطر سپردن دروس بگذارد.

مزایا و معایب رشته داروسازی

مزایا و معایب رشته داروسازی

داروسازی و فعالیت در این رشته مشابه تمام رشته‌ها و مشاغل دیگر، مزایا و معایب و سختی‌های خاص خودش را دارد. بعضی از مزایای رشته داروسازی شامل موارد زیر است:

دستاورد مالی تحصیل در این رشته فوق‌العاده است. مشاغل مربوط به این رشته جزو شغل‌های بسیار پردرآمد هستند و همین موضوع باعث می‌شود افراد، سختی های رشته داروسازی را به جان بخرند و این رشته را انتخاب کنند.

تنوع مشاغل پیش روی فارغ التحصیل این رشته بالا است. زمانی که وارد این حرفه می‌شوید، تقاضای بالا و فرصت‌های شغلی زیاد و متنوع باعث می‌شوند تا در زندگی شغلی و شخصی رشد کنید.

امکان اشتغال در کشورهای مختلف: داروسازها این فرصت را دارند که در کشورهای مختلف دنیا کار و زندگی کنند؛ چراکه در تمام کشورها به تخصص آن‌ها احتیاج دارند.

امکان کار به صورت خود اشتغالی: با داشتن مدرک داروسازی می‌توانید در صنعت داروسازی یا در داروخانه‌ای که خودتان تاسیس می‌کنید مشغول به کار شوید و برای خودتان کار کنید.

مشکلات و سختی های رشته داروسازی

دوره تحصیل طولانی: دوره تحصیل داروسازی طولانی است و بعد از اتمام دوره تحصیل، دانشجوها‌ باید دو سال طرح اجباری بگذرانند.

مسولیت بالا برای کیفیت داروها: از یک داروساز انتظار می‌رود درک کاملی از داروها و عوارض آن‌ها داشته باشد. مسئولیت خطرات دارویی و درمانی به عهده داروساز است.

ساعت کاری طولانی: برای کار کردن به عنوان داروساز باید خود را برای ساعت‌های کاری طولانی آماده کنید.

جایی برای اشتباه نیست: اگر تصمیم دارید داروساز شوید، یادتان باشد که باید طی دوره تحصیل و کسب تجربه عالی باشید.

آینده شغلی داروسازی

داروساز در شرکت داروسازی

داروسازی شرایط نسبتا خوبی به لحاظ اشتغال برای درصد بالایی از فارغ التحصیلان فراهم می‌کند. بیشتر افرادی که در این رشته تحصیل کردند، بعد از پایان طرح وارد بازار کار می‌شوند. داروسازها می‌توانند در داروخانه‌ها، بخش‌های تحقیقاتی و عملیاتی کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی، بخش اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی مشغول به کار شوند.

رشته داروسازی چند سال است؟

داروسازی ۲۱۲ واحد درسی دارد که طی ۵ و نیم تا ۶ سال یا ۱۲ ترم ارائه می‌شوند.

رشته داروسازی بدون کنکور

تحصیل در رشته داروسازی بدون کنکور در داخل کشور امکان‌پذیر نیست. دانش‌آموزان برای ورود به این رشته در دانشگاه، باید از طریق شرکت در کنکور، در یکی از دانشگاه‌ها پذیرفته شوند. پذیرش بدون کنکور رشته داروسازی در برخی دانشگاه‌های خارج از کشور امکان‌پذیر است.

گرایش های داروسازی

رشته داروسازی گرایش‌هایی شامل شیمی دارویی، فارماکوگنوزی، سم شناسی، داروشناسی، فارماسیوتیکس، داروسازی بالینی، بیوتکنولوژی دارویی، داروسازی هسته‌ای یا رادیوفارماسی، اقتصاد و مدیریت دارو و کنترل دارو دارد.

دروس داروسازی

دانشجوی داروسازی در آزمایشگاه

رشته داروسازی ۲۱۲ واحد درسی دارد که شامل دروس عمومی، دروس پایه و دروس اختصاصی پیش از آزمون جامع می‌شوند. بعد از آزمون جامع نیز دروس اختصاصی ادامه دارند.

مهم‌ترین دروس پایه داروسازی: ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست مولکولی و ژنتیک، فیزیولوژی، ایمنی شناسی، بیوشیمی، شیمی آلی، انگل شناسی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، بافت و تشریح.

مهم‌ترین دروس اختصاصی داروسازی: فارماکوگنوزی، بیوشیمی بالینی، گیاهان دارویی، اخلاق در داروسازی، شیمی دارویی، داروشناسی، سم شناسی، کنترل مسمومیت، دارو درمانی، زبان تخصصی، فرآورده‌های بیولوژیک، کنترل میکروبی داروها، بیوتکنولوژی دارویی و بیوفارماسی و فاماکوکینتیک.

بعد از گذراندن این دروس، دانشجوها باید ۱۰ واحد کارآموزی بگذرانند و بعد از ارائه پایان نامه، در آزمون جامع شرکت کنند.

بعد از آزمون جامع، دانشجوهای داروسازی باید ۳۱ واحد دروس اختصاصی بگذرانند. دروس مهم این دوره شامل روانشناسی، داروسازی هسته‌ای، مدیریت و اقتصاد در داروسازی، آمار زیستی، اطلاع رسانی دارویی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و مواد خوراکی و رژیم‌های درمانی می‌شوند.

حقوق رشته داروسازی

داروساز در داروخانه

دانشجوهای رشته داروسازی با گذراندن ۱۴۰ واحد درسی در صورتی که معدل بالا داشته باشند، می‌توانند برای دریافت کارت انجمن داروسازی اقدام کنند. با داشتن این کارت، امکان کار دانشجویی به عنوان مسئول فنی در داروخانه برای آن‌ها فراهم می‌شود. حقوق داروسازی که در داروخانه دیگران شاغل است، به شهر و منطقه‌ای که داروخانه قرار گرفته نیز بستگی دارد. می‌توان گفت درآمد آن‌ها بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است. در ضمن درآمد دانشجوی داروسازی شاغل در داروخانه‌ها از این مقدار کمتر است.

بهترین دانشگاه های داروسازی جهان

دانشگاه های برتر داروسازی دنیا

بر اساس نظام رتبه‌بندی QS ده دانشگاه برتر دنیا در رشته داروسازی در سال ۲۰۲۱ به ترتیب فهرست زیر هستند:

۱. دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)، آکسفورد، انگلیس
۲. دانشگاه مانش (Monash University)، ملبورن، استرالیا
۳. دانشگاه هاروارد (Harvard University)، کمبریج، آمریکا
۴. دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)، کمبریج، انگلیس
۵. دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham)، ناتینگهام، انگلیس
۶. دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل (University of North Carolina, Chapel Hill)، چپل هیل، آمریکا
۷. یوسی‌ال (UCL)، لندن، انگلیس
۸. دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco)، سانفرانسیسکو، آمریکا
۹. دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)، بالتیمور، آمریکا
۱۰. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)، تورنتو، کانادا

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا