روش مطالعه ریاضی برای امتحان و کنکور

روش مطالعه ریاضی برای امتحان و کنکور

درس ریاضی برای بیشتر دانش‌آموزان جزو درس‌های سخت است که نیاز به تمرین زیاد دارد. منتا روش مطالعه ریاضی برای امتحان و کنکور را توضیح می‌دهد تا بتوانید نمره و درصد عالی از این درس بگیرید.

وقتی نوبت به روش مطالعه ریاضی می‌رسد بهترین روش تمرین کردن و نمونه سوال حل کردن است. به همین دلیل است که دبیرهای ریاضی تمرین‌های زیادی می‌دهند تا حل کنید؛ چه در کلاس چه برای بعد از آن.

خیلی از دانش‌آموزان به جای روش صحیح خواندن ریاضی فقط فرمول‌ها و معادله‌ها را حفظ می‌کنند؛ درست مثل روشی که برای حفظ کردن تاریخ و اطلاعات مشابه استفاده می‌کنند! درست است که حفظ کردن فرمول‌ها اهمیت دارد؛ اما بهترین راه برای یادگیری فرمول‌ها استفاده کردن از آن‌ها است. پس مطالعه ریاضی را به موقع شروع کنید؛ تکالیف و تمرین‌ها را انجام بدهید و هر زمان به مشکلی بر خوردید از دبیر خود کمک بخواهید و سوال بپرسید. در ادامه همراه منتا باشید تا نکاتی درباره روش مطالعه ریاضی برای امتحان و کنکور را یاد بگیریم.

فهرست موضوعات روش مطالعه ریاضی برای امتحان و کنکور

  • آمادگی برای امتحان
  • شرکت در کلاس
  • مطالعه مستمر
  • روش مطالعه ریاضی برای کنکور

آمادگی برای امتحان

جزوه‌های کلاس را مرور کنید

بعد از مدرسه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بگذارید و جزوه کلاسی را مرور کنید. وقتی به زمان امتحان نزدیک می‌شوید (یعنی یکی دو هفته پیش از امتحان و نه شب امتحان!)، زمان بیشتری بگذارید و جزوه هر بخش را کامل و دقیق بخوانید. نمونه سوال‌هایی که معلم سر کلاس حل کرده اهمیت زیادی دارند و باید دقیق خوانده شوند؛ چراکه این سوال‌ها روش حل کردن یک مسئله یا مراحل یک فرمول را تشریح می‌کنند. اگر در کلاس جزوه ننوشتید، جزوه همکلاسی‌های‌تان را زودتر بگیرید تا بتوانید جزوه خودتان را کامل کنید.

نمونه سوال مشابه تمرین‌های خانه حل کنید

وقتی معلم از شما خواسته تمرین‌های کتاب را حل کنید، حتما برای آن‌ها وقت بگذارید تا بتوانید به اشکال‌های‌تان پی ببرید و برای امتحان آماده باشید. معمولا تمرین‌های خود کتاب کافی نیستند؛ اما این تمرین‌ها بیشتر بعد آموزشی دارند و باعث می‌شوند موضوع اصلی درس را یاد بگیرید.

بعد از حل تمرین‌های کتاب، باید تمرین‌های مشابه حل کنید تا به تسلط و سرعت مناسب برسید. برای این کار، در هر پایه و رشته‌ای که هستید، می‌توانید از بسته‌های آموزشی منتا کمک بگیرید. در هر بسته آموزشی منتا، بعد از درسنامه‌ای که برای هر درس وجود دارد، سه آزمونک در نظر گرفته شده که به آموزش، تثبیت و تسلط روی هر مبحث کمک می‌کند. با انجام هر بخش می‌توانید به درک عمیق‌تری از موضوع برسید و سرعت خود را در حل کردن تست‌ها بالا ببرید. در صورتی که موضوع را به خوبی یاد گرفتید می‌توانید مستقیم سراغ آزمونک تسلط بروید. در منتا همچنین می‌توانید هر چندبار که بخواهید آزمونک‌ها را تکرار کنید.

گروهی درس بخوانید

یک روش مطالعه ریاضی برای امتحان گروهی درس خواندن است. هر فردی مفاهیم را از روش متفاوتی می‌بیند و با آن برخورد می‌کند. ممکن است درسی که برای شما خیلی سخت است، برای دوست و همکلاسی‌تان خیلی ساده باشد. پس دوستانی پیدا کنید که در ریاضی قوی هستند و می‌توانند به شما کمک کنند. اگر هم خودتان در این درس قوی هستید، به دوستان‌تان کمک کنید. مطالعه گروهی در این مواقع خیلی کمک‌کننده است، البته به این شرط که واقعا درس بخوانید! در صورتی که موضوعی وجود داشت که هیچ یک از هم‌گروهی‌ها آن را خوب بلد نبودند، حتما از معلم خود کمک بگیرید.

از یک نفر بخواهید از شما آزمون بگیرد

اگر گروهی مطالعه می‌کنید، می‌توانید آزمون‌هایی برای یکدیگر طرح کنید و امتحان را شبیه‌سازی کنید. در صورتی که امکان مطالعه گروهی را ندارید یا مایل هستید تکی درس بخوانید، می‌توانید از یکی از اعضای خانواده بخواهید از شما امتحان بگیرد.

البته پیشنهاد ما به شما این است که به بسته آموزشی منتا بروید و از آزمون‌هایی که برای هر مبحث در نظر گرفته شده استفاده کنید. راه دیگر این است که خودتان با استفاده از بانک سوال منتا، یک آزمون بسازید و از خودتان امتحان بگیرید. برای آزمون زمان مشخصی تعیین کنید تا سرعت عملتان را هم بسنجید و برای امتحان اصلی آماده شوید. در بانک سوال منتا، سوال‌ها با سطوح دشواری مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین می‌توانید سوال‌ها را بر اساس مبحث جستجو کنید و از هر مبحثی که خوانده‌اید، آزمون بسازید.

قبل از امتحان به اندازه کافی استراحت کنید و تغذیه درست داشته باشید

هنگام نزدیک شدن به زمان امتحان، استرس خود را کنترل کنید. شب قبل از امتحان خوب بخوابید و مطالعه ریاضی برای امتحان را برای دقیقه نود و شب امتحان نگذارید. روز امتحان صبحانه کامل و مناسب بخورید و اگر امتحان عصر برگزار می‌شود، ناهار کافی بخورید. از میان وعده‌هایی مثل آجیل استفاده کنید تا قبل از امتحان به عنوان سوخت مغز کار کند!

شرکت در کلاس

منظم در کلاس‌ها شرکت کنید

کلاس‌های مدرسه اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از فرآیند و روش صحیح مطالعه ریاضی و روش حل مسئله را می‌توانید سر کلاس یاد بگیرید. اگر کلاس فوق برنامه شرکت می‌کنید، حتما تمام جلسه‌ها را حضور داشته باشید و تا جایی که ممکن است سعی کنید کلاسی را غایب نشوید.

با دقت به درس گوش کنید

حضور در کلاس فقط نصف راه است. گوش دادن و توجه کردن به توضیحات معلم، نصف دیگر راه. خصوصا در شرایط فعلی که کلاس‌های غیرحضوری شده و آنلاین برگزار می‌شود، باید توجه ویژه‌ای به درس داشته باشید تا کیفیت یادگیری لطمه نخورد. زمانی که معلم سر کلاس مثال و تمرین حل می‌کند، دقت کنید؛ چون فرآیند حل مسئله را یاد می‌گیرید و حافظه تصویری شما درگیر موضوع می‌شود و به کمکتان می‌آید.

نکته برداری سر کلاس را نیز فراموش نکنید. روش حل مثال‌ها را دقیق بنویسید. این کار بعدا در هنگام مرور به کمکتان می‌آید.

تا پیش از امتحان به کمک معلم رفع اشکال کنید

مطمئنا هیچ معلمی سوالات امتحان را لو نمی‌دهد یا حتی دقیق اشاره نمی‌کند که چه مواردی اهمیت بیشتری دارند؛ اما زمانی که چیزی را دقیق متوجه نشوید، راهنمایی‌های مفیدی می‌کنند که در امتحان به کمکتان می‌آید. سوال پرسیدن درباره موضوعاتی که درست متوجه نشدید، این پیام را به معلم منتقل می‌کند که شما به درس و موفق بودن در کلاس اهمیت می‌دهید و همین می‌تواند امتیاز مثبتی برای‌تان باشد. زمانی که به مرور مطالب اختصاص می‌دهید، مواردی که برای‌تان مبهم بود علامت‌گذاری کنید تا در جلسه بعدی کلاس سوال کنید.

از کتاب درسی غافل نشوید

همه بخش‌های کتاب را با دقت بخوانید. کتاب درسی معمولا شامل اثبات فرمول‌هایی است که به شما کمک می‌کند کلیت درس را خیلی بهتر متوجه شوید. به‌علاوه، اگر توضیحات کتاب را قبل از کلاس بخوانید، برای درس جدید آماده‌تر هستید و به این ترتیب حضور فعال‌تری در کلاس دارید.

مطالعه مستمر

مطالعه برای امتحان را زود شروع کنید

مطالعه برای امتحان را از روز اول ترم آغاز کنید! هر شب بعد از کلاس درس، جزوه‌ها و نکات مربوط به همان جلسه را مرور کنید. مطالعه فشرده شب امتحان فقط فشار روانی برای شما ایجاد می‌کند و یادگیری انجام نمی‌شود. اگر به خودتان زمان بدهید و مستمر مطالعه کنید، شانس بیشتری برای یادگیری و تسلط به مباحث دارید. به علاوه، می‌توانید نقاط ضعفتان را پیدا کنید و در صورت نیاز، راهنمایی بیشتری بگیرید.

تکالیف و تمرین‌های درسی را انجام دهید

در اکثر کلاس‌ها دبیر تکلیف یا حداقل تمرین‌های پیشنهادی که از دید خودش مفید هستند، مشخص می‌کند. نمونه سوال‌های امتحان، معمولا مشابه سوال‌های تکالیف درسی هستند. بنابراین با انجام آن‌ها هر بار برای امتحان تمرین کرده‌اید.

اگر در انتهای کتاب درسی یا تمرین‌تان، پاسخ تمرین‌ها آورده شده است، از آن‌ها صرفا برای چک کردن کارتان استفاده کنید. قبل از اینکه خودتان تمرین را حل کنید، از آن‌ها استفاده نکنید.

تمرین‌هایی که انجام می‌دهید را نگه دارید تا زمان نزدیک شدن به امتحان از آن‌ها استفاده کنید. هیچ وقت پاسخ تمرین‌های فرد دیگری را کپی نکنید!

فرمول‌ها و قوانین ریاضی را یاد بگیرید

اینکه بدانید یک فرمول یا قانون چطور به دست آمده خیلی مفیدتر از این است که فقط آن را حفظ کنید. حفظ کردن مرحله اولیه و لازم است؛ اما کافی نیست. اگر با حل کردن تعداد زیادی تمرین به تسلط بر یک قانون ریاضی برسید، بهتر در ذهنتان حک می‌شود. مثلا می‌شود فقط حفظ کنید که مجموع زوایای داخلی مثلث همواره ۱۸۰ درجه است. با این حال اگر دلیل آن را بدانید، این موضوع برای حل کردن نمونه سوالات دیگری هم به کمکتان می‌آید؛ مثلا پیدا کردن یک زاویه در شش ضلعی.

روش مطالعه ریاضی برای کنکور

روش مطالعه ریاضی برای کنکور در قدم اول با مطالعه دقیق کتاب درسی و حل کردن مثال‌های‌ آن شروع می‌شود. این تصور که مطالعه کنکوری ریاضی فقط به صورت تستی کافی است، درست نیست. پس اگر می‌خواهید برای کنکور درصد خوبی در ریاضی کسب کنید، از مطالعه کتاب درسی و مثال‌های آن به سادگی نگذرید.

بعد از یادگیری هر مبحث باید تمرین و نمونه سوال‌هایی برای تثبیت آن درس حل کنید تا مبحث در ذهنتان تثبیت شود. برای این کار می‌توانید از تمرین و تست‌های آموزشی استفاده کنید. بعد از این مرحله می‌توانید به سراغ تست و نمونه سوال‌هایی برای تسلط بر موضوع بروید.

زمانی که به تسلط کافی در موضوع مورد مطالعه رسیدید، وقت آن است که تست حل کنید و نکات جدیدی که یاد می‌گیرید، یادداشت کنید. همچنین سعی کنید دقت و سرعت عمل خود را بالا ببرید تا در کنکور بتوانید به خوبی نتیجه بگیرید. زمانی به سراغ تست‌ها بروید که نیاز نباشد برای حل هر تست به کتاب درسی یا درسنامه مراجعه کنید.

تسلط بر درس‌ها با تست‌های بسته دانش‌آموزی

پیشنهاد ما این است که از بسته دانش آموزی منتا و همچنین بانک سوالات منتا استفاده کنید. در بسته آموزشی برای هر مبحث یک درسنامه کامل و جامع و سپس سه سطح تمرین در نظر گرفته شده است. تمرین‌های آموزشی، تثبیت و تسلط. با خواندن درسنامه و حل تمرین‌ها می‌توانید مطمئن شوید که نیاز به کتاب کمک آموزشی دیگری ندارید. در بسته‌های دانش‌آموزی منتا در کنار تمرین‌ها، آزمونک نیز در نظر گرفته شده تا بتوانید سطح تسلط خود را بسنجید و نقاط ضعف و قوت‌تان را پیدا کنید.

در کنار بسته‌های ویژه دانش‌آموزی، بانک سوالات منتا هم می‌تواند برای تمرین و تسلط بیشتر به شما کمک کند. در بانک سوالات منتا، سوال‌های سطح بندی شده (آسان، متوسط، دشوار) برای هر مبحث در نظر گرفته شده که از طرف طراحان و معلم‌های برتر کشور یا انتشارات برتر آموزشی کشور طرح شده‌اند.

روش مطالعه ریاضی برای شما چگونه است؟ فکر می‌کنید روش صحیح خواندن ریاضی را بلد هستید یا روش بهتری نسبت به مواردی که مطرح کردیم می‌دانید؟ نظرات خود را با منتا و کاربران ما به اشتراک بگذارید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا