بازگشایی مدارس و روز اول مدرسه بعد از تعطیلات طولانی تابستان یا عید

بازگشایی مدارس و روز اول مدرسه بعد از تعطیلات طولانی تابستان یا عید برای برخی از دانش‌آموزان اضطراب یا احساس منفی ایجاد می‌کند. اگر جزو این دسته هستید، ادامه مطلب را در منتا دنبال کنید.

نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس باعث ترس و اضطراب در بعضی از دانش‌آموازن می‌شود. اما واقعیت این است که بسیاری از دانش‌آموزان قرار است مجدد به مدرسه بازگردند. پس چه دلیلی باعث می‌شود که روز اول مدرسه تا این حد دشوار باشد؟ اگر شما هم دانش‌آموزی هستید که حداقل یک بار این سوال را از خودتان پرسیده‌اید، یا اگر به دنبال راهی هستید تا بتوانید دوباره در حال و هوای خوب درس خواندن قرار بگیرید، منتا در ادامه مهارت‌ها و تمرین‌هایی به شما معرفی می‌کند. این موارد باعث می‌شود از افسردگی بعد از تعطیلات راحت‌تر عبور کنید و دوباره حس خوب شروع مدرسه را تجربه کنید.

بازگشایی مدارس را سخت نگیرید

۱. برای خودتان هدف تعیین کنید

تعیین اهداف برای مدرسه

قبل از بازگشایی مدارس یک کاغذ و خودکار بردارید و فهرستی از هدف‌های شخصی که دوست دارید در طول یک ترم به دست بیاورید، یادداشت کنید. این هدف‌ها می‌توانند اجتماعی، ذهنی یا حتی جسمی باشند. اما هدف داشتن و برای آن تلاش کردن، بخش زیادی از استرس شروع مجدد مدرسه را کم می‌کند. بعضی از هدف‌هایی که می‌توانید در فهرستتان داشته باشید، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • پیدا کردن دوستان جدید
  • پیوستن به گروهی خاص یا ایجاد گروهی جدید
  • گرفتن نمره‌های بهتر
  • خوش‌اندام شدن

۲. تکالیفتان را بررسی کنید

تکالیف مدرسه

اگر به تازگی تعطیلات تابستان را پشت سر گذاشتید، تکالیفی ندارید و با خیال راحت از این بابت مدرسه را شروع می‌کنید. اما اگر تعطیلات عید رو به پایان است، خوب است قبل از اینکه دوباره سر کلاس حاضر شوید، مطمئن شوید که تکالیفتان را انجام داده‌اید. اگر برای درسی تکلیف نداشته‌اید، به کتاب درسی و آخرین موضوعاتی که معلم درس داده نگاهی بیندازید. این کار باعث می شود با آمادگی ذهنی بیشتری سر کلاس حاضر شوید و مطالب را به کل فراموش نکنید.

زمانی را برای بازبینی تکالیفی که قبلا انجام دادید در نظر بگیرید. اگر می‌توانید تغییری ایجاد کنید که باعث پیشرفت وضعیت درسی‌تان شود، بازگشت به مدرسه بهترین زمان برای ایجاد این تغییر است.

۳. فهرستی از اتفاق‌های خوبی که منتظرشان هستید درست کنید

آزمایشگاه شیمی مدرسه

آزمایش‌های کلاس‌های مربوط به علوم، شیمی یا فیزیک، زنگ ورزش یا اردوهای مدرسه، جزو مواردی است که احتمالا برای رسیدن آن‌ها روزشماری می‌کنید. این موارد باعث می‌شود بازگشت به مدرسه برای‌تان جذاب باشد. اگر لیستی از این اتفاق‌ها داشته باشید، می‌توانید ترس بازگشایی مدرسه را با هیجان بازگشایی مدرسه به خاطر اتفاق‌ها و درس‌هایی که منتظرشان هستید، جایگزین کنید.

۴. برای بازگشت به ریتم قبلی به خودتان زمان بدهید

دانش آموز کسل

راه میان‌بری وجود ندارد! باید قبول کنید که بازگشت به ریتم قبلی مدرسه رفتن و عادت‌های مربوط به آن، زمان‌بر است. به خودتان سخت نگیرید. این موضوع احتمالا یک یا دو هفته زمان می‌برد. زمانی که افکار منفی به سراغتان می‌آید، با یادآوری این جملات به خودتان آرامش بدهید:

  • احساسات منفی من نسبت به بازگشایی مدرسه بعد از زمان تعیلات طولانی، طبیعی است؛ اما اوضاع بهتر می‌شود.
  • بیشتر بچه‌ها دوست ندارند به مدرسه برگردند؛ اما حداقل من می‌توانم دوباره با دوستانم در ارتباط باشم و درباره احساساتم با آن‌ها صحبت کنم.

روز اول مدرسه را درست شروع کنید

۱. اگر لازم است، برنامه خوابتان را مجدد تنظیم کنید

تنظیم ساعت خواب

احتمالا طی مدت تعطیلات مدرسه، شب‌ها تا دیروقت بیدار بوده‌اید و روزها دیرتر بیدار شده‌اید. این موضوع باعث می‌شود تا صبح زود بیدار شدن برای‌تان دشوار شود. برای اینکه وضعیت خواب و بیداری‌تان به حالت قبل برگردد لازم است

  • چند روز یا یک هفته پیش از شروع مدرسه سعی کنید زمان خوابتان را تنظیم کنید
  • پرده‌های اتاق خوابتان را کنار بزنید تا صبح‌ها نور طبیعی داخل اتاق بیاید
  • شام را به موقع میل کنید
  • محرک‌های بی‌خوابی مثل کافئین (موجود در قهوه) و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را محدود کنید

۲. وسایل و لباس‌های مدرسه را از قبل آماده کنید

کوله پشتی مدرسه

احتمالا بازگشت به روال عادی مدرسه رفتن بعد از پایان تعطیلات هم ادامه دارد. چک کردن وسایل مدرسه و آماده کردن لباس‌ها از شب قبل می‌تواند از استرس صبح روز بعد کم کند و باعث صرفه‌جویی در زمان شود. البته در شرایط فعلی که به خاطر کرونا اکثر مدارس به صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند، دغدغه آماده کردن لباس مدرسه را نخواهید داشت؛ اما بهتر است کتاب‌ها و جزوه‌های درس‌های روز بعد را از شب قبل آماده کنید.

می‌توانید قبل از تمام شدن تعطیلات، لیست بازگشت به مدرسه آماده کنید و طبق آن، وسایل‌تان را آماده کنید. مثلا کتاب، دفتر، مداد، دفتر یادداشت، خوراکی برای زنگ تفریح و…

۳. شب قبل از اولین روز مدرسه، به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی دانش آموز

کمبود خواب برای بدن بسیار مضر است و می‌تواند باعث مشکلاتی چون آکنه، افزایش وزن، مشکلات تمرکز و حساسیت شود. برای حفظ سلامتی و همچنین راحت‌تر گذراندن روز اول مدرسه، به اندازه کافی بخوابید. بیشتر نوجوانان بین ۸٫۵ تا ۹٫۵ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. البته ممکن است نیاز بدن شما متفاوت باشد.

۴. روز اول مدرسه را زودتر بیدار شوید

آماده شدن برای اولین روز مدرسه بعد از تعطیلات احتمالا بیشتر از آنچه پیش‌بینی کردید، زمان نیاز دارد. سعی کنید کمی زودتر بیدار شوید تا مطمين باشید که زمان کافی برای انجام تمام کارهای روتین دارید.

۵. صبحانه سالم میل کنید

صبحانه سالم برای مدرسه

صبحانه پروتئینی بدون چربی با فیبر بالا می‌تواند باعث بشود تا در طول روز احساس بهتری داشته باشید. غذاهایی مثل نان تست سبوس‌دار، تخم مرغ، ماست و پنیر انرژی بیشتری به شما می‌دهد و در طول روز به کمکتان می‌آید.

صبحانه سالم روزانه همچنین می‌تواند باعث بهبود حافظه، سطح انرژی روزانه، حس آرامش و حتی روحیه‌تان شود.

۶. اگر وقت دارید، ورزش سبک انجام دهید

دوچرخه سواری دانش آموزان

کمی ورزش پیش از رفتن به مدرسه باعث می‌شود پرانرژی‌تر و باانگیزه‌تر گام بردارید و روز بهتری را سپری کنید. ورزش سبک باعث می‌شود راحت‌تر از خواب بیدار شوید و جریان خون شما را بهبود می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا اکسیژن بیشتری به مغزتان برسد و و باعث بشود تا دقت ذهنی بیشتری داشته باشید. موارد زیر را به عنوان ورزش سبک در نظر بگیرید:

  • دوچرخه سواری
  • حرکات پرشی
  • حرکات کششی
  • پیاده‌روی

ایجاد یک روتین صحیح

۱. برنامه خانوادگی ایجاد کنید

حتی اگر تک بچه هستید، احتمالا پیگیری تمام نیازها و برنامه درسی شما برای پدر و مادرتان دشوار است. با ایجاد یک برنامه خانوادگی در تقویم به والدین‌تان کمک کنید. موارد پیشنهادی که می‌توانید در این تقویم اضافه کنید:

  • تاریخ امتحان‌های مهم
  • تاریخ جلسه‌های اولیا و مربیان
  • و…

۲. با استمرار و پشتکار عادت‌های روزانه را تثبیت کنید

به قول معروف، پشتکار شاه کلید است و با ثابت قدم ماندن پای عادت‌های‌تان، ادامه آن‌ها روز به روز ساده‌تر و کم‌استرس‌تر می‌شود. روتین ثابت همچنین باعث می‌شود تا زمان خواب‌تان را مجدد تنظیم کنید و به نظم در مطالعه برسید.

۳. با پدر و مادرتان صحبت کنید

دانش آموز و والدین

نه تنها در مورد مسائل و فعالیت‌های مرتبط با مدرسه، بلکه در مورد احساساتتان با والدین خود صحبت کنید. حتما پدر و مادرتان توصیه‌ها و پیشنهادهای کاربردی برای مقابله با احساسات منفی مربوط به بازگشایی مدارس دارند یا حتی ممکن است راهکاری بگویند که از مدرسه رفتن خوشحال شوید. برای شروع صحبت در مورد احساسات منفی درباره مدرسه می‌توانید از این جمله‌ها استفاده کنید:

من در تمام مدت تعطیلات می‌دانستم که بالاخره مدرسه باز می‌شود؛ اما حالا که زمانش رسیده، واقعا نسبت به مدرسه بی‌انگیزه هستم. آخر هفته بعدی می‌توانیم تفریح خانوادگی داشته باشیم؟ این باعث می‌شود حس و حال بهتری داشته باشم.

۴. برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید

حتی بهترین عادت‌های روزانه هم به خاطر اتفاقات غیرمنتظره دچار تغییرات می‌شوند. ممکن است گاهی به خاطر برنامه‌های تفریحی، سرگرمی‌های شخصی و… مجبور شوید برنامه مطالعاتی خود را تغییر دهید. باید این تغییرات را در زمان مناسب در برنامه اعمال کنید تا به تعادل بین ساعت‌های درس خواندن و همچنین تفریح و سرگرمی‌های مورد علاقه خودتان برسید.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا