کنکور 1402 چگونه برگزار خواهد شد؟!

کنکور 1402 چگونه برگزار خواهد شد؟!

در این روزهای گرم تابستانی که اخبار کنکور سراسری حسابی داغ است، دوباره زمزمه‌هایی از انتشار اخبار جدید درباره ایجاد تغییراتی در شیوه برگزاری کنکور 1402 به گوش می‌رسد.

همان‌طور که پیش‌تر هم مطرح شده بود، سازمان سنجش در پی ایجاد تحولاتی اساسی در نحوه برگزاری آزمون سراسری در جهت گسترش عدالت آموزشی، بهبود روند ادامه تحصیلات تکمیلی و سهولت در پذیرش در دانشگاه‌ها برای دانش آموزان است.

این تغییرات که پیش‌تر و هم‌زمان با ورود رسمی نهادهای قانونی در کنکور مطرح شده بود، در پی حذف کامل کنکور در سال‌های آتی است. با منتا در این مقاله همراه باشید تا از جزئیات این طرح و آخرین اخبار درباره شیوه برگزاری کنکور 1402 باخبر شوید.

🔸 کنکور؛ ماندنی‌ یا رفتی‌؟

بعید است که در ده سال اخیر پیگیر اخبار آموزشی کشور بوده باشید و حداقل یک‌بار خبر حذف آزمون سراسری به گوش شما نخورده باشد. طرح حذف کنکور، از سال 1384 با ورود نهادهای قانونی در دست بررسی‌ قرار گرفت و با پیش‌بینی چندین مرحله اصلاحات قانونی به منظور دستیابی به هدف نهایی یعنی حذف کنکور، ایجاد شد.

در طی این سال‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد رسمی برای تصویب قانون حذف کنکور، تا به حال در سه مرحله طرح‌هایی در راستای این هدف به تصویب رسانده است.

دکتر عبدالرسول عباس‌پور، رئیس سازمان سنجش کشور، در آخرین گفتگوی خود درباره سرانجام این قانون این‌طور خبر داد: «کنکور مقوله‌ای است که از سال 84 بحث قانون به آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح شد؛ سپس قانون سال 95 و اکنون این قانون تصویب شد. هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است».

🔸 خداحافظی با آزمون عمومی

بر اساس آخرین طرحی که در حال حاضر در دست بررسی در شورای عالی انقلاب کشور است، کنکور 1402 شامل تغییرات قابل توجهی خواهد بود که مهم‌‌ترین آن، حذف آزمون عمومی و دفترچه سوالات عمومی‌ است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص اظهار کرد: «در کنکور سال آینده تحولات اساسی را شروع می‌کنیم؛ همچنین دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال 1402 آغاز می‌شود و تا سال 1405 ادامه دارد».

بدین ترتیب، تمامی سوالات دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و بررسی آن‌ها به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیل و عملکرد آن‌ها در امتحانات سراسری منتقل خواهد شد.

🔸 سوابق تحصیلی؛ از اهمیت تا تأثیر

با توجه تاکیدهای مکرر سازمان سنجنش بر سابقه تحصیلی و تلاش ویژه آموزش و پروش در برگزاری امتحانات استاندارد کشوری، چند سالی‌ست که تاثیر و اهمیت سوابق تحصیلی در کنکور، بر هیچ دانش‌آموزی پوشیده نیست.

بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در آزمون سراسری 1402، 40 درصد سابقه تحصیلیِ سال دوازدهم که بر مبنای 10 درسی ا‌ست که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و ضرایب خاص خود را دارد، اعمال شود و 60 درصد مابقی نیز بر مبنای آزمون سراسری در نتیجه کنکور دانش‌آموزان لحاظ شود.

بنابراین طبق آخرین اخبار، انتظار می‌رود که شاهد اعمال تأثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 باشیم.

دکتر عباس‌پور هم‌چنین درباره نحوه تاثیر سابقه تحصیلی اضافه کرد: «منظور از تأثیر قطعی سوابق تحصیلی این است که نمره کنکور، تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا و پایین می‌رود. بنابراین اگر داوطلب از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشد، نمره کل را بالا می‌برد و حالت برعکس آن هم ممکن است، رخ دهد».

🔸 کنکور؛ یکی کم است!

علاوه بر تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور، خبرهایی از افزایش تعداد برگزاری آزمون در طول سال نیز به گوش می‌رسد؛ که بر خلاف روند جاری، دانش‌آموزان بیش از یک بار فرصت شرکت در کنکور را در یک سال داشته باشند.

بر این اساس، پیش‌پینی می‌شود که آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی 2 بار در سال برگزار شود و دانش‌آموزان فرصت شرکت در هر دو آزمون را داشته باشند.

هم‌چنین گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تمدید اعتبار نتایج آزمون نیز وجود دارد؛ بدین‌ترتیب در صورت شرکت در آزمون، نتیجه آزمون برای دو سال برای دانش آموز معتبر خواهد بود.

🔸 پذیرش؛ با کنکور یا بدون کنکور

با در نظر گرفتن گام‌هایی که سازمان سنجش به منظور اجرایی شدن پذیرش و قبولی داوطلبان در دانشگاه‌ها بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفا بر اساس سابقه تحصیلی در دهه اخیر برداشته است، امسال نیز شاهد اخبار امیدوارکننده‌ای مبنی بر افزایش درصد پذیرش بدون کنکور نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

دکتر پورعباس نیز با تاکید بر اینکه داوطلبان در حال حاضر به دو روش در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند، بیان کرد: «یک شیوه پذیرش فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش‌آموزان است و هم‌اکنون 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها را شامل می‌شود».

🔸 کنکور ۱۴۰۲ در انتظار قانون

طبق آخرین گفته‌های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، مصوبه‌‌ای جدید در زمینه تحولات کنکور 1402 در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی‌ است که با تکمیل و ابلاغ آن تا نیمه تیر ماه، تکلیف تغییرات در شیوه برگزاری کنکور سراسری 1402 به طور واضح و کامل مشخص می‌شود.

دکتر پورعباس، هم‌چنین خبر داد: «اگر مصوبه‌ رسمی تا تاریخ پانزدهم تیر ماه 1401، به سازمان سنجش ابلاغ نشود، کنکور سال آینده را نیز مانند سال 1401 برگزار خواهیم کرد».

ایشان در ادامه به عنوان جملات پایانی خود در نشستی که به تازگی در گفت‌وگوی ویژه خبری داشت، عنوان کرد: «به هر حال تا روز ۱۵ تیر، تکلیف شیوه برگزاری کنکور سال 1402 برای سازمان سنجش به عنوان مجری آزمون سراسری قطعی شده و به اطلاع داوطلبان خواهیم رساند».

🎯 درنتیجه…

روند تدریجی گذار از کنکور و آزمون سراسری را نمی‌توان نادیده گرفت، اما این روند به علت مسائل و پیچیدگی‌های قانونی که با خود به همراه دارد به آسانی و به سرعت انجام‌پذیر نخواهد بود. هم‌چنین باید در نظر داشت که تغییرات و تحولات اساسی معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتند و برای اجرایی شدن به شیوه درست و برنامه‌ریزی صحیح، نیازمند زمان هستند.

بنابراین، شاید بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیم برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور این است که با برنامه‌ریزی درست برای رویارویی با هرگونه اعمال تغییرات احتمالی در کنکور 1402 بیش ‌از پیش آماده باشند تا با تلاش و پشتکار بهترین نتیجه را به دست آورند.

🔹 منتا آکادمی؛ تطابق کامل با کنکور 1402

استفاده از منابع کتبی و درسنامه ها اولین روش درس خواندن و آماده شدن برای کنکور سراسری است، اما در برخی دروس و مباحث فرد نمی تواند خود با خواندن مطالب به درک صحیحی از مطالب برسد و لازم است تا دبیری مطلب را برایش توضیح دهد؛ استفاده از کلاس کنکور آنلاین مشکلات احتمالی را رفع و میزان یادگیری و پیشرفت را به مقدار زیادی افزایش می دهد. همچنین با توجه به تغییرات کنکور 1402 لازم است که دانش آموزان از تجربیات و تدریس اساتید مجرب کنکوری استفاده کنند.

🔰 چگونه در منتآکادمی ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه کلاس کنکور آنلاین منتا می‌توانید با مراجعه به آدرس www.monta.ir از قسمت منو سایت گزینه منتآکادمی را انتخاب کنید. سپس با مطالعه برنامه آموزشی می‌توانید استاد مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از انتخاب کلاس مورد نظر این امکان وجود دارد که فرم درخواست مشاوره را تکمیل نموده تا تیم فروش منتا با شما تماس بگیرند.

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پایین صفحه
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مقاله‌های جدید ما رو داشته باش!

فرم پاپ آپ
منتا